(Insändt.) Om Djurgården och dess förskönande. Då det är väl bekant att Djurgården ännu är en af de vackraste parker någon ort har att uppvisa och det nu lärer vara ifråga, med anledning af jernvågens förflyttande, att reglera den s. k Djurgårdsstaden, anser ins. sig uppmanad böra göra följande framställning: r till vederbörande myndigheter : 1:o Ått kajer med tillräckligt bred hamngata anlägges från Galervarfvet till Beckholmsbron utan att inkräktningar göras på nuvarande vattenyta ). 2:o att någon plats afses för salutorg och för båtars tilläggning. 3:0 att i sammanhang med gatornas reglering, som ins. förmodar sker rätvinkligt i nordlig och ostlig riktning, den s. k. Allmänna gränden utvidgas, stensättes och förses med trottoarer samt att krogarne bortflyttas från densamma, så att folkskockningar der kunna undvikas. 4:o att en bättre passage, helst för åkdon, beredes till dockorna å Beckholmen, såsom af behofvet högt påkallad. 5:0 att då den nuvarande brunnen ej håller vatten sommartiden, en å två mera vattenhållande brunnar beredas eller ock vattenledningen utlägges till Djurgården. . 6:0 att den nuvarande flottbron, och isynnerhet dess nedgångar, förbättras och hållas fria från snö m. m. samt förses med ett par oljelampslyktor, så att de många personer, som passera öfver densamma, ej må skada sig, hviiket händt flera gånger i vinter, och 7:0 att de ångslupar, som under öppet vatten få besörja trafiken mellan Skeppshoimen och Djurgården, i anseende till den långa, dyra omvägen samt den stora vinst denna led medförer, må åläggas att underhålla gången till spektakel. tidens vanliga slut, eller till ! 11 e. m., och på morgonen från vanlig arbetstids början (ft. ex. kl. 5 f. m. sommartiden) eller ock höst cch vår, då mörker möjligen kan hindra ångslupsfarten, hålla en passande roddbåt för de Gafikerandes tjenst. Tiden för fartens början och slut för dagen bör i alla händelser både här och annorstädes vara på tafla vid landnimgsplatserna utsatt och, vid vite bestämd att efterlefvas, såsom varande fullt ut lika vigtigt som för åkare, hvilka pliktaa om de lemna stationen förr än den bestämda tiden. 8:0 att en gaslykta inrättas vid landningsstället på Skeppsholmen lika som vid Djurgärden. Hvad sjelfva Djurgårdsparken angår, så får ins. göra följande framställningar, nemligen: att derstädes inga flera byggnader må uppföras ; att så snart ske kan och i mån af arrendetidens upphörande en strandväg, åtminstone för gående, anlägges från Beckholmen till Djurgårdskanalen ; att tilläggning med båtar ej förvägras allmänheten vid Djurgärdsstränderna på dertill bestämda ställen. Brädgårdarne torde efter hand kunna förflyttas mellan Blockhusudden cch kanalen, hvarest tjenlig strand bör dertill upplåtas och dit god väg anlägges; att vägarne för gående utläggas till 12 å15 fot mellan Blåporten och Rosendal, åtminstone den södra ; att i mån af tillgångar vägar beredas till de på höjderna belägna vackraste utsigterna; att utom Slätten? en större lekplats upplåtes till allmänheten i den s. k. Frisens park, för att uppmuntra nyttiga nöjen utomhus; att platsen mellan Djurgårdsbron och Blåpor ten utlägges till park när arrendetiden utgår; att Brunnsvikens norra strand planteras och för: I skönas såsom särdeles i ögonen fallande från der södra. ) Insändaren anser snart sagdt ingenting skadli gare för Stockholms framtida utseende än des: vattens förminskande, ty om detta sker i sam ma skala som skett de sednare åren och änm sker, så blir hufvudstaden inom 100 år belä get vid en — e!f eller å i stället för en sjö hvaföre Nybrohamnens igenfyllande och sam manbindningsbanans beslutande verkar vid: skadligare på stadens utseende och trefnad är andra misstag, såsom försummad plan för de särskilda stadsdelarnes, Skeppsoch Kastell holmarne inberäknade, bebyggande i tid. oc! för kajer och hamngators anläggande till el viss längd om året; Norrbros onödiga höjan de: Helgeandsholmens bebyggande; kajbygg nadens snedhet vid nämnde holme; sta dens otillräckliga förseende med planterad latser och torg: de alltför höga husens upp yggande på Söder, hvarigenom utsigten frår Mosebacke skadats och den vackra Katrin kyrka bortskymmes ifrån Mälarfjärden m. m AED (nsändt) Då man ofta hör talas om Pprejerier vid jern vägsstationerna på landet i följd af deras obe stämda afstånd från närmaste gästgifvaregår eller skjutsställe, anhålles att vederbörande lands höfdingar ville befalla deras underlydande ut sätta i dagböckerna hvilka afstånd skol