RR Hafva kongl. svenska undersåters lif något värde? Uti generaldirektör Troilii skrifvelse till civildepartementet rörande konungens jernvägsresa den 7 sisil. Februari — intörd i Aftonbladet den 17 samma månad — hugnas allmänheten med den upplysning, att numera de kongl. vagnarne blivit förgedda med en signal-lina öfver taket hvarstill handtag finnes inuti kupen, och geZnom dragning hvarå såväl eu ång-hvissla 4å lokomotivet öppnas som konduktörens särskilda uppmärksamhet påkallas. Det är godt och väl att om häranefier någon bjulring å kongl. vagn sprivger sönder eller annat olug vid vagnen inträffar, man då träffat sådana anordningar, att det ligger inom möjlichetens gräns att förekomma den hotande faran. Sanvnohkheten härvidlag är dock icke synnerligen stor. Om !e förespeglade missödena skulle inträffa vid någon icke kunglig vugn — då hvarken ång-hvisslan kan öppnas eller kovduktören uppmärksammas — huru går det då? — Ja, det beror på Cesars lycka. Månne det kan anses som något majestätsbrott att uitala den tanken, att trafikstyrelsen kunna med ens taga steget fullt ut och sträcka sin omtanka även tll dem, som icke äka i kongl. vagnar, desto he!l!re som dessa väl äro de, hvilka egentligen hälla jernvägarne vid makt?