Att på den jordiska ban menskorna leda till sig. ron han sände och hoppet och sorgen och glädjen och döden. Fören det jordiska barn hem vil sin Fader igen !? Blott en engel, sitt skönaste barn, sin ljufvaste älskling Släppte i verlden han ej, slöt honom ömt till sin famn. Frid var den engelens namn: ännu han hvilar i skötet Af den Helige sjelf, honom behöll han för sig. Menniska ! Söker du Friden, välan, i den heliga famnen Skynda att kasta dig: der — der ligger Friden och ler. — Visor af Elias Sehlstedt, satta i musik af Fredrik Sandberg. 1:sta hästet. För de talrika vännerna af Sehlstedts sångmö skall det tvifvelsutan vara särdeles välkommet att erhålla de så ytterst populära visorna satta i musik. Det nu föreligande 1:sta h ftet innehäller följande styc en: Till min sånugmöj Den gamle lotsen; En man i verken; Hvad är eu informator; Peruk: akarevisa; Det räua sättet; Suö loppsvers; Hvad vill man göra; Lifvets vexingar, och Ödmjukast. — Den bekante estetikern Rudolf Gottschall har från detta års början öfvertagit redaktionen af den på Brockhaus förlag utkommande tid skriften Unsere Zeit., som under denna ledning utan tvifvel erhåller ökadt intresse. — Catilina, af Herrman Lingg, är en af det tyska dramats allrasednaste produkter. Trots enskildta effektpartier saknar det dock lyftning och förmåga af scenisk anordning i högre mening. Hjelten ären blaserad vällusting med en sentimental anstrykning. Enskilda partier vittna dock om ej ringa talang. — Cleopatra, af Stahr, är ett försök att rehabilitera den egyptiska drottningens ära. men förmår endast ge en dunkel och matt bild af hennes personlighet. Stilen är genialisk och glänsande — John Leech. Den nyss aflidne berömde tecknaren i Punch, erhöll sin första undervisning i Charterhouse-skolan tillsammans med Thackeray. Han slog sig först på medicinska studier och var en tidmedhjelpare åt en dr Rawkins, hos hvilken han dock ej fick lära synnerligt mycket, men hvars bizarra. yttre redan väckte hans konstnärs fantasi. Äfven hos en annan mästare i yrket, dr John Cockle, gjorde han endast framsteg i genialiska skizzer, tills han helt och hållet vände sig åt denna verksamhet. Hans första verk var Etchmgs and Sketchings by A. Pen Esqu. De följdes snart af cn komisk latinsk och engelsk grammatik samt The Fidd!e-Faddle-Fashion-Book en satir öfver modeväsendet i litteraturen och konsten. För denna satiriska åder öppnade sig ett vidsträckt fält, då den 17 Juli 1841 första numret af Punch utkom. Hans verksamhet i denna ypperliga skämttidning är allmänt bekant Dessutom har Leech illustrerat en mängd böcker: Dickens julberättelser, sagor, folkvisor, resebeskrifnin, ar och barnböcker. Hans lefnad och karakter återfinnas i hans ? ketches ot Life and Character. Allt lånade sig åt honom till bild, till karrikatur. Till och med när han öfverlemnade gig åt sin passion, jagten, var han mer på jagt efter skizzer. Jagtscener, flskarpartier, hästgrupper lyckades honom förträffligt, — det var för vånande med hvilka små medel han visste att framtrolla de mest olika landskapsscenerier. Ännu bättre lyckades honom allt som andades lif och strid. — Brachvogel har nyligen fullbordat ett femakts skådespel med titel Prinsessan Mont pensier, som inom kort skall uppföras på hof teatern i Wien. På samma scen förberedes till uppförande et! nytt stycke, äfven i 5 akter, af fru Birch Pfeiffer. kalladt I hemmet, originaiskådespel — en be nämning, hvarmed dock, som bekant, denna för fattarinna ej är så noga.