Article Image
Samma vagn är för närvarande åter intagen på verkstaden och har till sina öfriga delar ej lidit större skador än att den snart åter kan iståndsättas. För att vid behof lättare och säkrare kunna gifva signaler till så väl konduktörer som lokomotivet hafva de kongl. vagnarne nu blilvit försedda med en signallina öfver taket, hvartill handtag finnes inuti kupen, genom dragning hvarå såväl en ånghvissla å lokomotivet öppnas, som konduktörens särskilda uppmärksamhet påkallas. Stockbolm den 13 Februari 15(65. C. 0. Troilius. Till styrelsen för statens jernväigstrafik! Angående missödet å tåget n:r: 1, den 7 dennes, då en hjulring sprarg wunder den kongl. vagnen, fär jag atgitva fölljande rapport: Enligt öfverenskommelse med imtendenten för 2:dra distriktet hade jag åtagit mig aut medfölja tåget till Laxå, der trufikkdirektörsassistenten Hahr skulle möta. Tiåget afgick från Hallsbergs station cirka ferm minuter efter utsatt tid och fortsatte medl föreskritven hastighet. Jag hade plats i kkongl. vagnen och var som vanligt försedd med signalflaggor. Strax efter passerandiet af Bäcksjön, belägen 12 mil öster om Wredstorp, hörde jag ett hårdt slag emot trä och genast derpå kändes en stöt å vagnen. Jag nedsläppte ögonblickligen fönstret å den sidan af tåget, hvarå eldaren her sin plats, och utsträckte den röda flaggan, samt märkte då, att främre delen af vagnen dragits en fot till höger ur linien, men hade bakre hjulen qvar i spåret. Innan den utsträckta flaggan hann att observeras af tågpersonalen, bortslets den vid förbifarten at en lutningsstolpe, så att jag endast hade handta ia qvar, och mäste begagna den gröna flaggan, genom hvars häfvga svängande jag gaf stopp ignal. Denna observerades först af konduktören i främsta vagnem, som då utvecklade sin röda flagga, hvilkken genast atlyddes af lokomotivföraren, ecom derpå, så fort ske kunde, stoppade tågeet. Vid den undersökhing jag på stället genast företog fann jag, att hjulrirngen å det högra framhjulet under kongl. vvagnen, äfvensom lagerboxen till detsamma, , voroborta, samt att främre fjederkroken hacde gåt ai, så att fjedern släpade. Venstra fromhjulet med dess lager vur deremot helt, och hade sannolikt dels rullat och dels släpat å ballasten, omkring en fotinnanför rälen. Vagnen uppbars af detta hjul och de bäda bakre, som hade bibehällit sig i spår, och främre kopplivgen höll vugnen qvar i ba; nan. Den högra axeltappen, hvurs lagerbox, enligt hvad ofvan nämndes, var borta, styrdes af det qvarsittande gardjernet, så att axeln bibehöll något så när vinkelrät ställning emot spåret, och venstra hjulet kunde förblitva helt och uppbära vagnen. Så snart tåget stannat, framfördes dom-1 krafterna och vagnen upplyfimdes så att kopplingen med tramförvaronde vagn kunde lossas, hvarefter främre delen at täget atsändes till Wredstorps station occh föreskrift gafs att lokomotivet genast skulle äterkomma med platuormvagnen deritrån. Sedan denna anländt placerades den under främre delen af kongl. vagnen och axeln med det skadade hjulet borttogs, hvarefter vagnen med handkraft infördes till Wredstorps station. Sedan banan härigenom blifvit klar återsändes den främre delen a! tåget och tillkopplades den efire. Genom allt detta förorsakades ett uppehåll at 1 34 timme, synnerligast derföre att domkrafternas skötande fordrade mycken tid, och en mängd muttrar af olika storlek måste lösskrufsas å vagnens underrede innan kopplingen kunde, lossas och axeln med det skadade hjulet: kunde borltagas. Uuder tiden gat jag tuget n:r 2 b order att fortsätta från Laxå till Wredstorp, så att detsamma icke onödigtvis skulle uppehållas. ör återstoden af resan intog konungen med svit plats i en 1:sta klassens vagn, och skedde ankomsten till Finnerödja kl. 2,5 e. m. Genom banbetjeningens förstorg infördes den brustna hjulringen samma afton till Wredstorps station; den betanms vara söndersprungen i 3:ne delar, hvarzaf två hade igenfunnits norr om, och en söder om banan. Brottytorna, hvaraf den fena i vällen, voro friska och jernet af ganska jemn beskaffenhet. Erter all sannolikhet hade ringen först gått af i vällen och sedan på de andia båda ställena, der delames ändytor äro mycket sneda och ojemna. Att ringens sönderspringande ej kan tillslritvas annat än den starka frostens inverkar unser jag med säkerhet kunna antagas, mär vagnen, som vanligt är hvarje gäng dn skall begagnas, dagamne förut varit intigen uti verkstaden och undergått noggrann besigtning, såväl till underrede som axlar och hjul m. m., och dervid inga bräckor å hjulringarne kunde förmärkas, hvarken synbart eller vid ljudning med hammare. Att hjulrivsen var hel intill det ögovblick dåå den kastades af hjulet är jag ölfvertyggad om, enär jag nästan unver hela resan hhade min plats 1 vagnen midtöfver detta och : säkert skulle märkt något skallrande ljud oom ringen först bräckts. Hjulen under den ifrågavaarande kongt. vagnen är af Lloyds Forsterss tillverkning, är 1858, och hafva icke varrit begagnade under någon annan vagn. HRungarne derå äro högst obetydligt slitna och hafva endast en gång varit i hjulsvartven iför nägra mindre ojemnheters borttagande. Enuhgttralikdirektörens tjensterapporter har, sedan vestra stambanan öppnades den 3 Nov. 1862, samma vagn gått 977 mil och dessförinnan torde för resor mellan Göteborg och Töreboda kunna antagas högst 400 mil, hvaraf följer att hela antalet utgjorda vagnmil öfversekjuter icke 1400 och således ej uppgår till en enda revisionstur (2000 mil), under det att å vestra stambanan hjul finnas, som gått öfver 10 sådana turer, eller öfver 20,000 mil, och ännu äro i godt stånd. Stockholm den 13 Februari 1865. Hj. Elbvorth. Underrättelser från Iapmark. Till grundlagsutkastets anddra behandling : rikeridefalkethingoet. som bhböriade i oår. 0 AA ND vf KV Am Am mt bes oh bed t DR hel st tr ft AR KR KK RT

17 februari 1865, sida 3

Thumbnail