Article Image
nadsmaterialier och bygga gemersamt. Et ter ett hastigt öfverslag ekulle hvarje hu — besiående af eti rum om 50, ett kök om 35, en sängkammare och två vindsrum hvardera om 45 qvadratalnar — komma ati kosta 2400 rår rmt. Jernvägselyockan vid Sandsjö. Generaldirektören Troilius har med anledning af devna händelse ywerligare till eheien för civildepartementet ingifvit följande memorial: Till herr statsrådet och chefen för civildepartementet. Med anledning af åtskilliga anmärkningar rörande beskaflenheten af nu gällande tjenstgöringsreglemente vid statena jernvägar, som etter den beklagliga olyckshändeisen vid Sandsjö station den 23 sistl. December oflentligen blifvit gjorda och som möjligen skulle kunna vilseleda omdömet om säkerheten på stambanorna, anhåller jag att intör hr statsrådet tå i korthet redogöra för samma reglementes tillkomst och några dess vigtigare stadganden. som hatva särskildt afseende på den ofvannämnda olyckshändelsen. Vid trafiken på de törst tärdiga. korta delarne af statens stambanor begagnades till rätte snöre för tjenstgöringen ett reglemente, utarbe tadt eiter de norska och danska samt företrä desvis efter det redan då vid Koping— Hult jernvägen antagna reglementet. Samtidigt härmed uppdrog chefen för statens Kurrögsbyggnader åt nuvarande trafikechefen vid orås jernväg. majoren greive Arvid Taube. att på statens bekostnad begitva sig till England och Tyskland, iör att under ett års tid inhemta fullständig kännedom om alla till jernvägstrafi ken och tjenstgörningen dervid hörande detaljer. Afven anlitades af chefen, med särskildt afseen depå ordnandet af lokomotivtjensten. tidtals ingenioren G. Th. Stieler, som en längre tid varit anställd i tjenstgöring vid utländska, särdeles fransyska, Jernvägars maskin-verkstäder. Med ledning at den fännedom, som dels så lunda, dels genom nästgränsande länders oflentliggjorda reglementen inhemtats och af den erfarenhet, som vunnits vid den redan inom landet öppnade trafiken. samt med tästadt afseende på de svenska jernvägarnes egna förhållanden. upprättades sedermera det nu gällande tjenstgöringsreglementet, som i början af år 1858 utfärdades till efterrättelse. Samma reglemente, hvaraf en ny upplaga med några smärre förtydliganden trycktes år 1862, har sedermera varit tillämpadt och under de förflutna 7 åren visat sig tillfylletsgörande och betryggande, då dess bestämmelser blifvit ai alla vederbörande noga iakttagna. En vidgad erfarenhet och en ökad rörelse kunna dock tid efter annan påkalla nya tillägg och detaljbestämmelser, hvarföre trafikstyrelser äfven förlidne somma gått i författning om revision af hela reglementet, hvaraf en ny. i hulvudbestämmelserna dock oförändrad, redaktion snart är tärdig att tillämpas. Vid jemförelse emellan de mänga reglementen för tjenstgöring vid jernvägar, som för mnärvarande äro antagne till etterrättelse vid .de trafkerade banorna inom Europa, finner man dem alla sins emellan så nära överensstämmande både till anda och bokstaf, att intet tvifvel kan uppstå derom, att de blitvit förestafvade al en vidsträckt och allestädes till samma resultater ledande erfarenhet. Uti det svenska reglementet äro inga af de väsentliga bestämmelser förbisedda, som med alseende å banornas och materielens beskaftenhet äro nödvändiga för bevakningen samt bantågens säkra gång. Reglementet är i dessa atseenden icke mindre tullständigt än de flesta utländska banors. Då jag emellertid redan vid min rapport om de hållna förberedande undersökningarne rörande olyckshändelsen vid Sandsjö bitogat ett ordagrannt utdrag af reglementet i de hutvudsakligaste punkter, som derpå hatva afseende, torde Jag nu kunna inskränka mig till följande anmärkningar Vid alla jernvägar, vare sig med enkel eller gdubbel bana förekomma, dels derföre att de tillhöra banans ändamål och dels derföre att de vid banbyggnaden ej kunnat undvikas, viss ställen, der opåräknade hinder för bantågens oafbrutna gång lättare kunna uppstå än annoratädes. Sådana ställen äro t. ex.: Jornvägsstationer. hvarest andra bantåg kunna vara inne, eller spåren upptagna af vagnvexlingar och andra tillfälliga hinder; Svängbroar öfver vattenkommunikationer, som måste öppnas för genomtart, så att banan äl afbruten, då fartyg passera; Tunnelsz, hvaruti hinder kunna förefinnas ta att på afstånd varsnas från ett annalkande antag; Föreningar med andra banor, hvarifrån ban tåg. kunna vara att förvänta. A sådana farliga ställen är det således nöd vändigt. att noggrannt beräknade försigtighets mått iakttagas, så väl till skydd för stället son för de ankommande bantågen. Fördenskull är det vid alla jormvägar före skrifvet, att vid alla dylika ställen så kallade fasta signaler skola finnas, med hvilka tydlig: och bestämda tecken kunna gifvas åt persona len på ett annalkande bantåg att, om hinde: för tågets fortgång förefinnes, stanna eller stoppa före ankomsten till stället, eller att framgå ov allt är klart. De vid statens jernvägar antagna fasta sig naler äro af 2:ne slag, semaforsignaler och skif signaler. Användandet af det ena eller andr slaget beror på lokala förhållanden. aget Deror på 10 består adl om ltr atnine mr

30 januari 1865, sida 4

Thumbnail