SH NN VP ve RAP SRV trafikstyrelse. Redan då den nuvarande trafikstyrelsen för statens jernvägar bildades hörde man åtskilliga med saken hemmastadda personer yttra tvifvelsmål, huruvida denna organisation skulle vara den bästa, och om man får döma af åtskilliga förhållanden och tilldragelser, som inträffat under de två år nämne styrelse haft statens jernvägstrafik om händer, vill det synas som om de framkastade tvifvelsmålen icke alldeles skulle sakna grund. Med kännedom af de många bestyr i såväl kommersielt som juridiskt och tekniskt hänseende, hvilket en trafikstyrelse måste handlägga och med fästadt afseende på det ofantliga inflytande, som dessa mäktiga kommunikationsanstalter utöfva på landets ma teriella och imtellektuella utveckling, inses mer än väl att de egenskaper, hvilka erfordras tör att rätt kunna bedöma alla dessa frågor, taga en sådan mängd olikartade kunskaper och specialstudier 1 anspråk, attt man under vanliga förhällanden aldrig eller åtminstone sällan torde finna dem alla förenade hos en enda person. Man har visserligen, på de ställen der rent byråkratiska åsigter gjort sig gällande, vid dylika styrelseverks bildande sökt ordna detta på sådant sätt, att såväl den öfverläggande, som äfven beslutande makten ligger ien enda persons hand; men man har dock snart gjort den erfarenheten, att ehuru detta organisa tionssätt kan vara mer eller mindre lämpligt för alla de embetsverk, som hafva endast en viss detalj att handlägga, så är det dock icke ändamälsenligt för en jernvägsförvaltning, som, enligt hvad ofvan blifvit visadt, mäsie taga i anspråk såväl kommersiella som juridiska och tekniska kunskaper. Man har derföre öfverallt, der denna vigtiga fråga blifvit riktigt uppmärksammad, sett sig tvungen att sammansätta sjelfva öfverstyrelsen af minst tre personer, af hvilka den ena är en praktisk jurist, den andra är en bildad tekniker och den tredje är en erfaren och kunnig köpman. Dessa tre personer hafva sinsemellan lika skyldigheter och rättigheter, och till ordförande i denna styrelse tages den, eom är mångsidigast bildad, har den klaraste blicken och det mesta anseendet. Hvar och en af dessa tre styrelseledamöter, som till sitt biträde har en sekreterare, bereder de till hans afdelning hörande ärenden, föredrager dem inför styrelsen och kontrasignerar de utgående expeditionerna. Besluten fattas gemensamt, och, i händelse olika åsigter uppstå, blir den gällande, för hvilken ordföranden uttalar sig. Till det juridiska området höra icke allenast alla förekommande rättsförhållanden, utau äfven de statistiska göromälen, och, hvad dessa sednare beträffar, åligger det chefen för den juridiska afdelningen att fästa styrelsens uppmärksamhet på alla de förhållanden, hvartill ett noggrannt studium af de statistiska upp gifterna kan gifva anledning för vinnande af all möjlig besparing och husbållning. Till hans område höra äfven alla befordringsoch aflöningsfrågor. Till det kommerciella området brukar räknas allt som rör sjelfva trafiken, såsom fraktbeloppen, bantågens antal och afgångstider samt anskaffning af alla möjliga slag af förbrukningsartiklar, såsom bränsle, olja .m. Den tekniska afdelningen omfattar deremot allt som rör underhåll af materiel, bana och byggnader, trafikens besörjande till vinnande af såväl besparing och såkerhet, anskaffning af ny och ändamålsenlig materiel samt allt annat som förekommer vid en jernvägstörvaltning och som icke lämpligen kan hänföras till de juridiska eller kommerciella områdena. Understundom äro göromålen på denna afdelning fördelade på två chefer, af hvilka den ena har då uteslutande den rörliga materielen med hvad dertill hör om hand. Derjemte åligger det dessa medlemmar i styrelsen att hvar och en af dem företager minst en gång i hvarje qvartal en resa utefter hela jernvägslinien, för att närmare tillse huru underordnade fullgöra sina åliganden samt för att i landsorten bli satta i tillfälle att få höra klokt och förståndigt folks tanka och åsigter om hvad som rör jernvägen i såväl det ena som det andra hänseendet. Man bör nemligen aldrig förglömma att förnämsta syftemålet med jernvägarne är att bereda landet och invånarne, som bekostat dem, all möjlig nytta, fördel och beqvämlighet, och att detta endast kan vionas genom att utforska de önskningar och äsigter, som kunna finnas i denna väg, ty styrelsens ledamöter, som ständigt mäste bandlägga en mängd löpande göromål, kunna omöjligen ha ögonen på alla de många förekommande förhållanden, som i mer eller mindre mån kunna inverka på eller vara af vigt för en jernvägsförvaltning att känna. Af ofvanstående korta framställning om en jernvägsstyrelses sammansättning och verksamhet samt med kännedom af den nuvarande styrelsens sammansättning torde klarligen inses huru svårt, om ej omöjligt, s det måtte vara för den sednäre att behörigen bedöma och handlägga de olikartade frågor i kommercielt, juridiskt och tekniskt hänseende, som ständigt förekomma till afgörande. i våga hoppas att den redan vunna dyrköpta eriarenheten i afseende på jernvägarne snart skall mana, att i spetsen iör desamma måtte sättas en förvaltning, som till :öljd af sin organisation kan åstadkomma någonting ändamålsenligt. Vi beklaga endast att den nuvarande trafikchefen ej sökte göra dessa för honom välbekanta förhällanden ällande vid styrelsens första bildande, ty då hade han helt säkert besparat sig många bekymmer och obehag. — Med anledning af K. M:ts befallningshafvandes i Stockholms län gjorda anhållan om föreskrift huru förhållas borde i afseende å det belopp af 1009 rdr 68 öre, som, utgörande ersättning för den från häradshöfdingebostället Lindhof i Svaruösa härad till vestra stambanan exproierade mark, blifvit af styrelsen för statens jJernvägsbyggnader till K. M:ts befallningshaf—M 2 WW rt mh TN An BR