Article Image
xtra-tåget var ordnadt för afgång, aflemades signalflaggor till bromskarlarne; : en man afresan var Riex framme vid staionshuset och erhöll der ytterligare tillsägelse f stationsinspektoren att iakttaga föreskriftentt hålla sig 20 minuter efter det ordinarie tåt et. Efter gifven signal afgick extra-tåge 1. 8,50 f. m., och således 25 minuter sedare än det ordinarie tåget. Den från trafikdirektören till alla statioer, som extra-tåget skulle passera, afeångna elegrafordern hade kl. 6 e. m. den 22 Deember blifvit från Nässjö delgifven samtga stationer emellan Nässjö och Elmhult amt svar från desamma ingått att ordern ar förstådd. Vid extra-ågets afgång från Vässjö gafs till Sandsjö station den förekrifna telegrafsignalen Tåg ut? och svar rhölls äfven att den var förstådd. Med iakttagande af föreskrifven tid, 37 ninuter, för extra-tågets gång från Nässjö ill Sandsjö, hade detta bort framkomma ill sistnämnda station kl. 9,27. : Enligt stationsmästarens i Sandsjö och ;åda konduktörernas på ordinarie tåget ammanstämmande uppgifter anlände extraåget på Sandsjö station 6 eller, såsom förte konduktören tillägger, allra högst 10 ninuter efter sedan ordinarie tåget stannat, ;ch således, med antagande af sistnämnde idrymd, ej sednare än kl. 9,14, med sådan art, att detsamma ej kunde stoppas innan ammanstötning med det på hufvudspåret tående ordinarie tåget egt rum. Vid Sandsjö station äro anställda en staionsmästare samt tvenne stationskarlar och n grindvakt, som tillika är pumpare vid rattenstationen, hvarjemte stationsmästaren ör dessa dagar, då göromålen ökat sig, erhållit särskildt biträde vid telegrafen. Sedan ordinarie tåget n:r 29 inkommit vå stalionen, ställdes semaforsignalen till topp för kommande tåg, grindarne norr om tationen, hvilka äfven äro lörsedda med toppsignal, bestående af röda brickor, stängdes öfver jernvägen, lemnande landsrägsöfverfarten tri, hvarefter hela personaen var ifrigt sysselsatt, hvar och en i sitt ärskilda åliggande, för att skyndsamt exvediera det ordinarie tåget, som var efter in tid. Som emellertid, enligt den aftonen förut bestämda ordern om extra-tåget äfvensom efter den kl. 8,52 erhållna signalen från Nässjö om extra-tågets afgång derifrån, detkamma ej kunde väntas förr än kl. 9,27, varom hela personalen var underrättad, unsågs ingen fara för handen att det ordirarie tåget icke skulle hinna tidigt förut afändas, så mycket hellre som båda grindlarnes och semaforsignalens ställning, enligt reglementets bestämda föreskrifter, utgjorde ett ovilkorligt förbud för hvarje lokomotiv att ingå på stationen, innan förändring i signaleringen egt rum. Då änghvisslan från extra tåget, signalerande dess ankomst, först hördes, befann sig stationsmästaren jemte förste konduktören vid :rdinarie tåget inne uti expeditionen. Då de derpå skyndade ut syntes redan exra-tågets lokomotiv i kurvan utanför stationen kommande med så stark fart utföre lutningen, att grindarne i samma ögonblick sprängdes, extra-tåget inkom på hufvudspåret och sammanstötningen eude rum. Så snart extra-tåget syntes, sprungo alla stationskarlare så fort de förmådde från platformen, der de voro sysselsatta, för att hinna till vexeln innanför grindarne, men kommo för sent, emedan afständet i förhållande till tiden var för långt och extra-tågets hastighet för stor. För att lättare fatta förhållandet är nödigt alt fästa uppmärksamhet vid följande beskrifning öfver Sandsjö station och dess belägenhet. Stationshuset är 78 fot långt och sista vagnen uti ordinarie tåget stod midt framför dess norra gafvel. Derifrån till norra vexeln, ät Nässjö till, är afståndet 590 fot samt till landsvägsöfvergången och den dervid varande närmaste grinden 795 fot. När ett tåg, kommande från Nässjö, enländt till södra ändan af Storsjön, har detsamma ytterligare att tillryggalägga 6540 fot till nämnda grindar. Denna väglängd utgöres först af en motlutning af 3200 fot, derpå af ett horisontalplan af 800 fot och sedermera af en lutning utföre 1:100 af 2500 fots längd innan det horisontalplan 40 fot utanför grindarne vidtager hvarpå stationen är belägen. Emedan lutningen närmast stationen ligger i kurva och utsigten i början skymmes af hög barrskog på vestra sidan, synes ej stationens semaphorsignal på större afstånd än 1800 fot från vägöfvergången och således omkring 2600 fotj från stationshuset. Enligt erhållna uppgifter gaf Riex föreskrifven ankomstsignal vid 4009 fots afstånd :rån stationshuset och broms-signal så snart ångan från det ordinarie tågets lokomotiv syntes; derpå ny ankomstsignal och så åter bromssignal, men oaktadt alla bromsar så väl på vagnarna som på tendern redan förut voro tillskrufvade samt slidhandtaget på maskinen stäldt på midten, kunde tåget i unseende till den starka jarten icke hejdas, utan gick igenom grindarne, som splittrades, och sammanstötte med det på hufvudspåret stående tåget. För att ej gå de blifvande edliga vittnesförhören vid domstol i förväg, torde af de rörande extratågets hastighet under färden och vid framkosten till stationen vid de af intendenten hållne och till en del af mig vivistade förhören med tågpersonalen och banbevakningen afgifna berättelser för öfrigt här ej böra intagas mera, än att samtlige öfverensstämma deruti att extratåget körts ovanligt fort och ingått på stationen, oaktadt srindarne från lokomotivet syntes stängda och semaforsignalen visade ?stopp?, samt letta med sådan fart att extra-tåget, äfven om :anan varit klar och allt vid stationen ärdigt till dess emottagande, likväl sannoikt icke kunnat bringas till stillastäendel nom vexlarne, deraf den södra är belägen 1300 fot från den norra. Enligt sammanstämmande berättelser af versoner, som vid tillfället voro närvarande : vå platformen vid Sandsjö och hvilka jag haft illfälle att höra, skedde sammanstötningen mellan tågen så ögonblickligt eftersedan. xtra-tåget blef synligt, att ingen möjlighet ss RR Aa AA

2 januari 1865, sida 6

Thumbnail