stor betydenhet. Här kommer kanske inom kor att uppblomstra en vacker köping med torg och gator. Flera tomtplatser härintill hafva också redan blifvit utarrenderade på 49 år. Från tionen till närmaste gästgifvaregård, Esperyd, ungefär (2 mil. — Anda till Nässjö går södr: stambanan i allmänhet i nordlig och nordostli riktning, men härifrån vänder den sig näste Takt mot vester och fortsätter sedermera i denna och i nordvestlig riktning ända till Falköping. Från Nässjö går jernvägen genom en skogs trakt, der åtskilliga hemman äro synliga. Til höger ligger den vackra Alarpssjön jemte åtskil liga gårdar. Vid Forserum komma vi til! en kyrkby, och förutom jernvägsstationen finnas här äfven ett tegelbruk och ett ångbränneri. Trakten mellan Forserum och Tenhult är behaglig och omvexlande. Till höger ha vi Öggestorps kyrka och Stensjö med åtskilliga deromkring belägna vackra egendomar, bland hvilka På östra stranden Ulfnäs och Wik samt på den vestra Kofveryd och Sjöryd. I närheten af hemmanet Rommelsjö har man för jernvägsanläggningen haft särdeles mycket arbete att utföra; en djup jordskärning förekommer der, och derefter en lång och ansenlig bankfyllnad, på hvilken banan framgår till och sedermera åtföljer den till venster belägna, natursköna Tenhultssjön, i hvars närhet vi uppnå Tenhults station, belägen på det i historiskt hänseende märkvä diga frälsehemmanet Tenhults egor. Få trakter i vårt land kunna i naturskönhet täfla med den, som genomfares på vägen mellan Tenhult och Jönköping, men äfven vid få jernvägsanläggningar har man haft så många svårigheter att öfvervinna som här. Sedan hemmannen Bogla och Hyltan passerats, ingår jernvägslinien i en särdeles kuperad terräng med djupa genomskärningar och höga bankar. Vid Bogla ha 2 större genomskärningar gjorts, rym mande tillsammans omkring 14.000 kubikfamnar. Banken vid Hyltan är 70 fot hög och innehåller vid pass 12,000 kubikfamnar. Härifrån drager sig vägen ifrån Husqvarnadalen mot en förtjusande skogstrakt, der ek, björk och gran stå i en behaglig förening med hvarandra; och erbjudes här, vid herresätet Bråneryd, en herrlig utsigt öfver en del af Wettern med en högländt skogsbygd till bakgrund. Vid Tormenås har vägen blifvit dragen midt igenom ett berg, och ehuru här icke är någon tunnel, ha dokk sprängningsoch murningsarbetena På denna enda punkt erfordrat öfver ett års tid. — Ett stycke härifrån ligger på högra sidan en stor del af den sköna Husqvarna-dalen utbredd för ögat. Blott en liten skymt af Husqvarna gevärsfaktori är synlig, men deremot fås en m ket fullständigare utsigt öfver de i räta linier liggande arbetarebostäderna, äfvensom öfver faktoriets disponents-bostäder. Bakgrunden till denna vackra tafla är den skogbeklädda bergshöjd. utför hvilken den lilla Husqvarnaån i flera afsatser störtar sig ned i daldjupet. En ljus strimma af det skummande vattenfallet kan utan svårighet upptäckas. Tätt utmed jernbanan hgger här å dalsluttningen ett litet nätt ställe, Yxenhaga, hvilket på 1300-talet lärer innehafts af det såväl för sin stora rikedom som sin grymhet namnkunniga riksdrotset Bo Jonsson Grip. Jernvägen ligger här ännu 210 fot öfver Wetterns yta, ehuru denna ej ligger på mer än ! mils afstånd. Ju mera man närmar sig Jönköping, desto mera vidgar sig utsigten ; den norrut belägna, ansenligt höga Wista kulle drager sig så småningom åt sidan, och snart framstår Wettern i all sin storhet. En rand af det gamla Wisingsö höjer sig öfver den klarblå vattenytan, och Westergötlands skogbekrönta, blånande bergåsar utgöra ramen till den imposanta taflan. Helt nä stadens närmaste ändpunkt synes den lilla Roc sjön, och längst söderut höjer sig öfver en mö barrskog Taberg. Blard ställen i jernvägens närhet märkas Lönneberg och Österäng, bäda med vackra omgifningar. Till höger om banan passeras Sanna gård, belägen tätt utmed Wette stranden, der fordom en kyrka stått. Läng fram ha vi till venster Ekhagen, der vi dock fö ett par minuter beröfvas den vackra utsigten, då bantåget här går in i en genomskärning af 3000 fots längd, hvilken erfordrat ett ofantligt arbete, enär man på detta ställe fått bryta sig fram genom en ofta nästan bergfast svartlera. Slutligen passerar tåget öfver den höga banken, som med stora kostnader och oerhördt arbete blifvit utlagd norr om staden vid sjelfva Wetterns strand. Sedan den egentliga staden i hela dess längd sålunda passerats, går banan på en svängbro (hvilken ensamt kostat 15,000 rdr) öfver kanalen, som förenar Wettern med den angränsande Munksjön, fram till stationshuset. Vid denna lilla resebeskrifning4 hafva vi till en del följt de uppgifter, som meddelas i ett under tryckning varande och snart utkommande arbete, innefattande en beskrifning öfver södra stambanan och de utmed densamma belägna ställen.