kontoret likaväl hädanefter som hittills må: upprättas. Vi anse äfven ganska ändamålsenligt att denna befattning, då dess innehafvare afgår, äfven framgent må förklaras ledig, ansökningar till densamma kunna inifvas, och förslag dertill upprättas. Deruti igger en vida större garanti för att den skickligaste kan till befattningen utnämnas — hvilket ligger i det allmännas intresse — än att K. M:t, utan föregången ansökan och förslag, berättigas tillsätta generaldirektör. Vi inse icke heller behofvet af att öka de embetsmäns antal, som utan ransakning och dom kunna af K. M:t afsättas. Ju mera oberoende en. embetsman är, desto mera sjelfständighet kan af honom förväntas. Det är ganska troligt att öfverdirektören Falkman, om han innehaft förtroendeembete? och således varit afsättlig, alldeles icke fördristat sig att, såsom fallet varit, vidhålla sitt förslag rörande det ekonomiska kartverket, äfven sedan hans framställning derom af regeringen ogillats, och det är likaledes troligt, att om K. M:t egt rättighet att afsälta honom, skulle denna åtgärd i uppbrusningens hetta af statsrådet Almqvist påyrkats och genomdrifvits 1859, ehuru hvad hr Falkman då föreslog, och som då med så stort misshag upptogs, ej fullt fem år derefter af K. M:t gillades. Det är till förekommande af sådana godtyckligheter, som i det minsta de afsättliga embetsmännens antal icke bör ökas, desto hellrel som det hittills visat sig, att afsättningsrätten sällan begagnats mot erkändt olämpliga, men väl mot personligt misshagliga embetsmän. .