Article Image
Om söndarens firande enligt Guds ords föreskrift och tillåtelse. Stockholm 1864. Denna lilla skrift, hvars författare sjelf antyder sig vara prest (pag. 10) har till syftemål att från kristlig och kyrklig ståndpunkt ådagalägga obehörigheten af den stränga och ensidiga bokstafstolkning, som i våra dagar från vissa håll göres af budet om sabbatens firande. Etfter en kort men sukrik inledning, hvaruti visas såväl första uppkomsten af sabbatens helgd som ock den öfverdrifna tillämpningen deraf under judendomens sednare tidsperiod, öfvergår förf. till en undersökning af Nya Testamentets lära i denna punkt. Resultatet häraf blir, att N. T. icke innehåller ett enda ord, som kan tydas såsom en befallning om söndagens firande, ehuru visserligen i Guds ord uttryckligen befal les (1:a Mose Bok. 2: 23) att blott på s dagar arbeta. Att en stor del af judendomens stränga stadgar genast upphörde att iaktiiagas sluter sig förf. tiil af Colosserbrefvets 2 kap. 16 vers och samma skrittställe har ock den berömde engelske homileten Robertson tagit till text för en predikan, hvaruti han söker visa, att det: obligatoriska sabbatsfirandet med och -genom N. T. upphört. Hvad söndagsarbete vid landtbruket angår, anmärker förf. att, ehuru han sjelf aldrig under sin långa sjenstetid inbergat säd, han dock aldrig kunnat förmå sig att fördöma den fattiga torparen och backstugusittaren, som, hindrad af dagsverksskyldigheten att om måndagen berga sin gröda, användt söndagseftermiddagen att rädda sina få kärfvar eller potatistunnor från att förderfvas. I fråga om vapenöfhingars loflighet på söndagen hänvisar förf. på 1:a Maccab. 2 kap der man finner huru Mathias med ord och gerning lärde sjefva judarne att strida på sabbaten ; och tillämpande detta på våra tider och vårt folk ådagalägger han huru skarpskytteöfningarne under nuvarande politiska förhållanden äro nödvändiga, huru det på många ställen är omöjligt att hålla sådana på hvardagar, samt att de ur kristlig synpunkt icke kunna anses otillåtna, likväl under förbehåll, att de ej urarta till lek och förvandlas till ett slags möten för lustbarheter.

19 november 1864, sida 3

Thumbnail