Article Image
S. A. K. Sedan uppå öfverståthållareembetets framställning, chefen för styrelsen öfver statens jernvägstrafik lemnat Stockholms stadsfullmäktige del af en utaf chefen upprättad ?promemoria om anordnande af suälltägen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö efter södra stambanans fulländning, samt stadsfullmäktige, i följd häraf, till öfverståthållareembetet insändt deras yttrande i ämnet, med begäran att de af fullmäktige uttalade åsigter måtte af öfverståthällareembetet understödjas; så har öfverståthållareembetet, som, beträffande lämpligaste sätt att ordna denna angelägnhet, är från den af stadsfullmäktige uttalade åsigt i viss mån skiljaktigt, ansett sig, till följd af frågans synnerliga vigt ej mindre för hufvudstaden än ock för riket i öfrigt böra i underdånighet underställa densamma E. K. M:ts nådiga römningn och får af sådan anledning, med ifogande af omförmälda promemoria och ttrande, underdånigst hemställa, att E.K. :t, efter vederbörandes hörande, täcktes deröfver sjelf i nåder besluta. Enligt öfverståthållareembetets förmenande, böra ifrågavarande snälltåg, för att fullt motsvara det ähdamäl, som med dem afses, ordnas så: 1:0 att personer, bref, tidningar och paketer kunna inom möjligen kortaste tid föras till alla de delar af landet, som beröras af jernvägen; — och 2:0 att personoch postförbindelsen med utlandet göres så snabb och beqväm, som möjligt. Det första af dessa vilkor kan uppfyllas om de från Stockholm till Malmö alsående snälltågen färdas utan längre uppehåll under vägen, vare sig att afgångstiden bestämmes till tidigt på morgonen, i hvilket fall de. framkomma till Malmö sent på aftonen eller ock härifrån affärdas på attonen och framkomma följande dag på förmiddagen. För uppfyllande af andra vilkoret erfordras, att tågens ankomst till och d Malmö sättes i förbindelse med den stora kontinentalpostens ankomstoch afgånpgstider i Libeck och att för sådant ändamäl, på sätt trafikstyrelsen synes äsyfta, snälltågen ankomma till och afgå från Malmö omkring kl. 2 e. m.; hvilket, under antagande ar snälltågens gång utan andra uppehåll, än som vid vissa stationer oundgängligen e1fordras, förutsätter deras afgång från Stockholm om afinarne. Vill man vinna det mål, som med snäll-. tågens anordnande afses, synes enda medlet derför vara alt jernvägen trafikeras nuttetid både för nedoch uppgående tåge Öfverståthållareembet sig, att den kommersiella och industriella och, man kan med fog tillägga, äfven den intellektuella verksamhet, som finnes i värt land och som framkallat jernvägarn om ett bland de kraftigaste medlen för denna verksamhets befrämjande, ej kan finna sig tillfredsställd med mindre, än att båda, här ofvan omförmälda vilkor uppfyllas. Klimatiska förhållanden medföra naturligtvis under vintern svårigheter, då fråga är om jernvägens trafikerande nattetid, men att dessa svärigbeter kunna öfvervinnas, derpå lemna ryska jernvägarne, som den oblida årstiden äfven trafikeras under natten, ojälaktiga bevis, och förutsatt att vår jern materiel är jemväl efter klimatiska förhållanden konstruerad, hvarigenom alla för passagerare afsedda vagnars ändamålsenliga uppvärmning möjliggöres, är svårt att inse hvarför icke jernvägars trafikerande under vintern och nattetid lika väl skulle kunna k vårt. Af dessa skäl anser öfverståthållareembetet, att snälltågen härifrån böra afgå till Malmö och Göteborg om aftnarne för att inträffa: i Malmö så tidigt följande dag att passagerare och post kunna samma dag fortskaffas med de till Lybeck och Köpenhamn afgående påstångbåtar, och i Göteborg tidigt följande morgon, äfvensom att de från Malmö uppgående tågens afgångstid bestämmes med afseende å tiden för kontinentalpostens ankomst, så att de med dithörande ångbåtar anlände passagerare och poster samma dag kunde afgå till Stockholm, der de då borde kunna inträffa följande morgon, under vägen upptagande det från Göteborg på aftotonen till Stockholm expedierade natt-tåget, som i Falköping kunde ansluta sig till de från Malmö uppgående tågen; genom hvilken anordning de poster, som på morgonen till Stockholm ankommit, skulle kunna besvaras med det härifrån på aftonen nedgående tåget. Skulle, med anledning af de utaf trafikstyrelsen uttalade betänkligheter, E. K. M:t emellertid finna snälltågens ordnande för instundande vinter i öfverensstämmelse med nu antydda plan vara med alltför stora svårigheter förenadt, torde man ändock kunna närma sig uppfyllandet af här ofvan, såsom önskningsmäl, framställde vilkor, i händelse nedgående tågen finge härifrån expedieras tidigt på morgonen och medföra passagerare och post till stationerna inom kortaste tid, san.t om uppgående tågen expedierades från Malmö efter postångbåtarnes ankomst och, med nattstation i Jönköping, hitkommo följande dag tidigt på e. m., genom hvilken anordning det första af här ofvan framställde vilkor, nemligen personers, brefs, tidningars och paketers fortskaffande inom möjligen kortaste tid till alla delar af landet, som af jernvägen beröras, kunde uppfyllas och bref, som på aftonen hitkommit med uppgående tåget, i händelse särskilda anordningar för deras skyndsamma utdelning, genom poststyrelsens försorg, vidtoges, möjligen kunna besvaras med det påföljande morgon afgående snälltåget. Derest af en eller annan orsak, hinder äfven skulle möta för denna plans genomiörande, så instämmer öfverstäthållareembetet i de, rörande trafik-styrelsens alternativa förslag, af stadsfullmäktige uttalade åsigter och önskningar. Stadsfullmäktige hafva, såsom deras yttrande utvisar, jemte frågan om bantågens ordnande tillika tagit i öfvervägande frågan, huruvida, enär, efter södra stambanans fulländning, ny tidtabell angående bantågens afgång från och ankomst till de särskilda statioet vågar ock föreställa I. a rum här i landet, som i Ryssland, hvars imat i allmänhet torde vara strängare än

24 oktober 1864, sida 3

Thumbnail