Ipå Wermland, och sedermera 1852 kallade Anders Knape och gick på Uddevalla. Östergötland och ommendörkaptenen bygg des i Norrköpi.g. Bäda gingo på Jönkt ping, ehuru Östergötland först byggdes fö att gå mellan Stockholm och Luköping för hvilken fart det dock icke fanns passa emedan det var för stort för farvattnet Srångån. Kommendörkaptenen brann u på Wettern 1855, vid hvilket tillfälle a tören Thegerström, jemte en annan ung man hvars namn förf. glömt, erhöllo allmänt lof ord för den raskhet de ådagalagt v:d rätd ning af medpassagerare. Sverge byggdes på Cerlskrona handelsvar för postverkets räkniog, och erhöll maski ner från Nyköpings faktori. Det använde till postfart mellan Stockholm och Köpen hamn, äfvensom tidtals på andra postlinier men såldes 1846 till Danmark, der det un der namnet Waldemar sedermera gjorde mycken nytta. Nordstjernan (stora) byggdes också, fö postverkets räkning, på Carlskrona handels hvarf, och erhöll ma kiner från Nyköpings verkstad. Det var starkt bygdt, och et utmärkt vackert, rymligt och elegant fartyg för sin tid, hvarföre det ofta användes at föra kongl. personer. Det anväudes tidtal: att föra posten på ätskilliga, olika postli nier, och sednast mellan Stockholm och Stettin, hvarmed det fortfor tilldess det för ett pur år sedan efterträddes på denna linic af propellerfartyget Drottning Louise. Murtaja (eu tinskt ord, som lär betyda Kämpen) byggdes i Norrköping, och erhöll 70 hästars maskiner från Motala. Det var alsedt att löra boskap från fiuska hamnar till Petersburg, och var derföre inredt mec en lång bro, Tedunde från däck ned i far tyget, för djurens beqväma förande. Detia tartyg var älven försedt med en särskild: inrättad iskä:lare, emedan ryssarne i all mänhet sätta stort värde på att, under de heta sommardagarne, ha tillgång till kall triska dryckesvaror. Raketen (förut omnämnd) byggdes äfven Norrköping och erhöll, liksom Murteja, 70 hästars balans-maskiner från Motala. Detta fartyg alternerade först med Kometen på turer mellan Stockholm och Norrköping, och sedan med nyare fartyg. Det såldes omkring 1855 till Sölvesborg, och gjorde derefter turer mellan denna stad och Libeck, men det måste svart upphöra dermed, emedan det, i följd af sina skrymmande maskiner och stora pannor, icke bar sig såsom bara fraktfartyg. Active byggdes för postverkets räkning, och förde något öfver 10 år posten mellan Westervik och Wisby. Det var ett mycket litet fartyg, och hade svag maskinkraft, emedan det till stor del var beräknadt för segling, men det var ett alldeles ctmärkt sjöfartyg, kanhända det bästa som någonsin funnits bland Sverges heia ångbätsflotta. År 1851 såldes det till enskildt bolag, och sick derefter först ett par är mellan Stockholm och Södertelge, samt sedermera på Ångerman-elfven. Gauthiod beställdes som systerskepp åt Svithiod, och byggdes på ett tyskt var, Tr att fort blifva färdigt. Det fick ett godt maskineri i Nyköping samt ångpannor, vilka i sig sjelfva voro så goda, att de, i örening med en förmodligen utmärkt omorgslull skötsel, uthöllo i 11 år, under vilken tid fartyget i alla afseenden fördes å, att det tillvann sig allmänt förtroende tf såväl svenskar som utlänningar. Med Gauthzod sluta vi uppgifterna om de tf kommendörkapten, sedermera amiral, von öydow koustruerade ångfartygen. De flesta t dem hafva nu, likasom deras utmärkte kapare, upphört att vara till, sedan de unler lång och trogen tjenst gjort heder åt ans förmåga. Anou medan kommendörkapten von Sylow var Sverges förnämste ångfartygskontruktör, börjude kupten O. Carlsund att ifva ritningar till bäde fartyg och maskier, och genomlörde, inom ganska kort tid, etydliga förändringar i bådas konstruktion. (Slutet följer.)