att bibehålla sjöfarten praktikabel, så blir det ingen sammanbindningsbana utaf. Bjudes deremot skäl, skall skyldig uppmärksamhet derå fästas, derom äro vi öfvertygade. Atl ou begära alt hvarenda skuta skall utanför bron ankra på stort djup och med hjelp från land dragas igenom en trång broöppning, der en öppen fjärd gör en genomtagning, om vinden blåser hårdt, ganska vansklig, blott för att undvika en begärd större broöppning, hvilken styrelsen icke I tilltrott sig förklara utur teknisk synpunkt möta betydande svårigheter vid uttörandet, synes 0ss en alldeles öfverflödig eftergift för det rådande öfvermodet. Men då en reservant inom beredningsutskoltet och dessutom en man af facket hr ingeniör William Lindberg afgitvit en väl motiverad reservation, hvilken de andra dagliga tidningarne ej med ett ord omnämnt, oaktadt de med stor ifver framdragit allt som gått ut på att förmå stadsfullmäktige att frångå sina af omtanke för stadens och sjöfartens bästa motiverade vilkor, så kunna vi inskränka oss till att återgilva densamma. Itt tillägg vilja vi dock för egen del göra, och det är att det vore föga välbetänkt, för att ej säga oförsvarligt af regeringen, att ställa så till att ej blifvande krigsfartyg (Monitorer) kunna passera bron om en större sluss eller annan utvidgning af farvaltnet genom Höder ström åstadkomm es. I detta afseende bör man hellre taga något för stor dimension än något för liten, tv ehuru de nu under byggnad varande monitorerna endast äro nära 50 fot, så skulle det kunna inträffa, att inom kort tid det befinnes lämpligare göra dem 55 fot breda för att kunna minska djupgåendet. Större förändringar inom sjökrigsmaterielen ha inträffat på mycket kort tid. Hr Lindberg yttrar: ?Emot det beslut, beredningsutskottet fattat i förestående fråga, reserverar jag mig. Det är nemligen min åsigt att intet förbehåll bland de af stadsfullmäktige gjorda, för upplåtande af platser och hamnar för anläggning af sammanbindningsbanan är ar så stor vigt, som just detta, hvilket tillförsäkrar sjötrafiken nödig beqvämlighet på den punkt, der jernbanan och sjötrafiken korsa hvarandra. Det är ett fullkomligt misstag af jernvägsbyggnadsstyrelsen, att stadsfullmäktige skola hafva grundat sitt beslut i denna trå äga endast på förutsättningen af en ny sluss. Väl erkännes; allmänt det oafvisliga behofvet af en ny sluss med större dimensioner, men derjemte hafva stadsfullmäktige grundat silt beslut på den vigtiga omständigheten att äfven de fartyg, hvilka stanna vid Kornhamn och således icke passera slussen, borde kunna med temlig fätthet och utan att ankra passera broöppningen. Blir broöppningen så trång, som konel. styrelsen föreslagit, så uppkommer derigenom vida större tidsspillan, när fartygen skola passera, än den kongl. styreleen förment uppstå vid öppnandet ar en svängbro af något större dimensioner. På dessa skäl anser jag de dimensioner al endast 40 fots bredd och 15 fots djup äfven nu med 32 fots slussbredd vara för små. Skilnaden af 8 fot i bredd motsvarar icke skilnaden i svårighet att passera en broöppning, liggande öppen för Riddarljärden, i jemförelse med att pas slussen, som I har länga och beqväma anläggningskajer vå båda sidor. Följden blir, att hvarenda iten skuta måste ankra utanför bron och med tillhjelp af s iid hamnservis förhalas genom broöppningen. Kongl. styrelsens förklarande att om dess förelag nu bifalles icke äfventyras något annat än en framtida förändring af broöppningarae, hvilken kan utföras utan afbrott i trafiken hvarken :. ågjernbanan eller genom broöppningarne?! är ingenting annat än ett bemödande, att: då goda skäl saknas emot stadsfullmäktiges billiga framställning få hela frågans bekymmersamma del kastad på framtiden. Jag anser nemligen, att utskottets förbehåll att vid anmaning få, utan kostnader för staden, broöppningen utvidgad till sådane I dimensioner, som en ny och slörre sluss! påkallar, ir i sjellva verket ett förbehåll: vida strängare än det af stadsfullmäktige nu : gjordu. Det är pålagligt att den pelare, som uppbär svängbron, måste vara beräknad efter svängbrons tyngd och således oduglig alt framdeles bära en tyngre svängbro: vidare torde samtlige bropelaredistanser från hvarandra böra bestämmas ifrån början med något afseende på broöppningen. Den uppgilna lättheten att, utan ulbrott i irafiken, verkställa en dylik ombyggnad, förefaller otrolig. Enligt min mening kommer den att möta så oöfverstigliga hinder, att blotta farhågan för en ifrågasatt ombyggnad af broöppningen kommer att i det längsta möjliga hindra anläggandet af en sluss med större dimensioner. Den besparing, som nu möjligen kan göras genom att göra broöppningen för trång, faller sannolikt till en obetydlighet i jemförelse med de kostnader, fom oafvisligen uppkomma, när man icke längre kan uppskjuta broöppningens ombyggande. På grund ar hvad jag här anfört får jag sdmjukligen anhålla, det hrr stadsfullmäkige behagade modifiera sitt beslut i mnär-maste öfverensstämmelse med hr Bolinders I vid förra tillfället gjorda förslag, hvilket!) Yr I ö skäligen nu kunde antagas både säsom ett förmedlipgsförslag och ett tillmötesgående al den gjorda framställningen om ändring, alt nemligen ih igavarande dimer joner måtie bestämmas till 53 fots bredd för broöppningen och 21 fots djup vid lägsta vat-1 tenhöjd.? J te 0 er ER EI EN ITA REG SEKRETERAREN NEKA