Det var ingalunda oväntadt att de vil kor, som stadsfullmäktige fästade vid upp låtelse af stadens dyrburaste tomter och hamnar för utförandet vu! sammanbindnings banan, skulle befinnas misshagliga för jern vägsbyggnadsstyrelsen, hvilken blifvit vanc icke nallenast all bestämma huru jernvägs byggnaden skall utföras utan jemväl hvares den skall anläggas. Men anspråketaf denn: byggnadsstyrelse att algöra egenmäktig hvad utrymme, som kan förunnus redu befintliga kommunikationslinier, synes varu desto mindre på sin plats, som styrelser icke aktadt nödigt gifva något skäl för sir yttrade mening som den blott med makt. språk vill sätta igenom. Af det utdrag u: styrelsens utlåtande, som redan varit of: fentliggjordt, finner man alt styrelsen för klarar en broöppning af 40 fot vara nog ända till dess slussen blir större, och som styrelsen ej helt och hållet vägar förneka sannolikheten af ötverste Ericsons offent ligen afgifna yttrande, 7att inom tio u måste en större sluss byggas. så törklarar styrelsen sig villig medgifva att staten skulle tillförbindas att vid anfordran utan alla kostnader för Stockholms stad och utan afbrot i jernvägstrafiken eller sjöfarten utvidgg broöppningen! Sanpnerligen, vi anade icke att vi hade trollkarlar midt ibland oss, men så lärer dock vara förhållandet. Önskligt vore at dessa trollkarlar må lyckas finna en mera förblindad pubbik än Stockholms stadsfullmäktige. Den stora majoriteten bland denna korporation är benägen och har uttalat sig sig för en sammanbindningsbana. Men samma majoritet torde icke belinnas villig göra onödiga uppoffringar blott för att tilliredsställa en hersklysten byråkratis nycker. Det lönar sig säledes icke att komma med det utslitna argumentet som utskottet anfört, att om ej stadsfullmäktige uppofira sina uttalade äåsigter om nödvändigheten Or ur RR