längre tider sakna allt biträde af extra ordinarie restmän, har K. M:t under den 6 -ästlidne Maj fallit ett af domkapitlet i Hernösand framstäldt förslag om Jemtlands och Herjeådalens fördelning i fyra prosterier sålunda, att södra prosteriet skall innefatta de fem pastoraten: Berg, Sveg, Hede, Lillherrdal och Hogdal:; vestra prosteriet fem pastorat: Oviken, Hallen, Undersåker, Alsen och Offerdal; norra prosteriet fem pd Rödön, Lith,. Hammerdal, Föllinge och rostviken samt östra prosteriet sex pastorat: Sunne, Brunflo, Näs, Refsund, Ragunda och Stugun; dock att, hvad anginge Hallens och Marby samt Stuguns och Borgvattnets ännu ej bildade pastorater, dessa församlingar må, intilldess pastoratsregleringarne trädt i verkställighet, fortfarande tillhöra samma prosteri, som deras hittills varande moderförsamlingar, nemligen Hallen, Marby och Stugun Jemtlands östra och Borgvattnet det norrå prosteriet. Och har K. M:t tillika medgifvit att, derest hittills varande kontraktsprostar derpå ingå, denna nya reglering må träda 1 verkställighet den 1 Maj 1865. — Konungen tog i förgår under sin ledning den öfningsmarsch, som af garnisonsregementena tidigt på morgonen företogs från Ladugårdsgärdet till trakten af Ulriksdal och Silfverdal. I anseende till den regniga väderleken blef manövern till tiden förkortad. Konungen gaf efter dess slut samma dag å Ulriksdals slott souper för den i marschen deltagande officerskåren. — Hertigen af Östergötland anlände midsommaraftonen kl. 10 f. m. till Helsingborg, hvarifrån H. K. H. omedelbart afreste till Kulla Gunnarstorp. —i — Danska regeringen har ännu icke officielt tillkännagifvit huru lång termin kommer att eye för neutrala fartyg för att, efter blockadens återupptagande, lemna de hamnar hvilka försättas i blockadtillstånd; men man antager att minst 15 till 18 dagar i detta afseende blifva beviljade. Farten på de icke blockerade tyska harm narne kommer naturligtvis att obehindrad fortgå. -— EA har tillagt danske sjökaptenen H. H. Christensen från Rudkjöbing medaljen i silfver för medborgerlig förtjenst. — Direktionen öfver Nya elementarskolan har utnämnt adjunkten vid skolan mag. H. F. Hult tilll lektor i klassiska språk etter till kyrkoherde befordrade lektor A. P. Falk, samt vice lektorn i Strengnäs mag. F. Kjerrström till adjunkt i svenska och fran-!. ska språken. —— — Som barnbördshuset å Kungsholmen . kommer, till följd af der grasserande puer! ralfeber, att tills vidare tillslutas, har Stockholms sundhetsnämnd gått i författning om anordnandet af ett nytt provisoriskt barnbördshus i egendomen n:r 22 vid WolmarYxkullsgatan, hvilket redan denna vecka kommer att öppnas. — Löjtnanten vid Svea artilleriregemente W. Fellenius har af generalfälttygmästaren blifvit förordnad att bestrida förrådsofficerstjensten vid Stockholms gevärsförråd. —— — Å öarne omkring Waxholm kommer i början af nästa månad att uppföras 5 st. jordbatterier, under kaptenen vid ingeniörkåren E. V. Klingenstjernas befäl, med biträde af underbefäl och manskap ur sappörkåren. — Med två vid Motala mekaniska verkstad nybyggda och förliden måndagsmorgon hitkomna jernångbåtar företogos i förgår och i går profoch besigtningsningsresor, hvilka utföllo till resp. beställares fullkomliga tillfredsställelse. Den ena ängbåten, beställd af Bockholmssunds ångbåtsbolag, som förut eger ångbåten Mälaren, bär namnet Ekholmen och är ämnad att göra dagliga resor mellan hufvudstaden och Ekholmen i Upland, derunder anlöpande ställena vid Bockholmssund och å Adelsön. ngbåten är 100 fot lång och 16,5 fot bred, har en högtrycks-propellermaskin om hästars kraft, är beqvämt inredd med 2 salonger och 1 hytt akterut samt 1 salong, kök, pantry och skans förut, äfvensom 2 hytter på sidorna af maskinrummet för maskinist och eldare, allt under däck; det rymliga däcket upptager plats för 180 passagerare. Vid besigtningen gjorde maskinen vid 60 ångtryck 140 slag i minuten med en bränsleåtgång af 5 kubikfot per timma och båten gjorde dervid 9!2 knops fart med en last af 560 centner tackjern, motsvarande vigten af 200 tunnor råg, och ett djupgående af 6 fot. — Den andra af de hitkomna ångbåtarne, som är ett verkligt mästerverk, bär namnet Norberg och är beställd af ett bolag i Dalarne samt ämnad att göra reguliera turer, hufvudsakligast med passagerare, mellän Stockholm och Smedjebacken genom Strömsholms kanal och är till följd deraf byggd efter storleken af nämnda kanals slussar, eller 63,3 fot lång oeh 16 fot bred samt rymmer på däck 113 passagerare. Den är försedd med en 20 hästkratters högtrycks-propellermaskin med expansion från 13 till 23 ar slagets längd. En egendomlighet är att maskinen ej, såsom i andra fartyg, står i fartygets midt, uten på sidan i ett hörn af maskin2 t ti has N hk a MA oe kh MM mm -—IB DB