BLANDADE ÄMNEN. En dansk Ölander. De flesta af våra läsare torde nog påminna sig ha hjertligt skrattat åt den tragi-komiska typ, som ug. Blanche i sitt Resande teatersällskap? skildrar i hr Ölanders fason. Om ett motstycke till denna personnage es i Snällposten följande: På Folketheatret i Köpenhamn höll det nyligen alldeles på att gå på tok med representatlonen, Det spelades Öctave Feuillets ?En Egoist — Montjoie — och man hade redan hunnit midt i första akten, då det plötsligen märktes att en af. skådespelarne saknades. et var en hr Degen, hvilken spelade en portugisisk markis, som uppträder straxt i andra akten. Hr Degen är en medelmåttig skådespelare, men alltnog, för ögonblicket var han lika nödvändig som — osynlig. Mannen är icke i besittning at något starkt hutvud, tvärtom; men detta var dock icke något nytt. Ett teaterbud sättes i en droska och kör allt hvad köras kan ut till Nörrebro, der hr Degen bor, hvilken ganska riktigt befinnes i färd med att intaga sin aftonmåltid. — Men, Gudbevars, hr Degen — ni skall ju fram och spela! — Jag? nej! — Jo visst, ni spelar ju i En Egoist? — Alldeles inte. — Jo visst gör ni det! En spansk eller portugisisk markis — Gud vet hvad han heter. — fa det är sgu sannt. Men nu är det ju för sent. — Och den gode mannen ämnar helt gemytligt lägga sig till ro. Ett teaterbud förstår emellertid sin sa) bättre; han får honom ned i vagnen, kläder på honom litet under vägen, mannen sminkas i kulissen ridån går upp för den otåliga publiken och den ädle markisen visar sig och säger ganska riktigt sin replik. Men när det är väl gjordt, försvinner han, och hans medspelande måste använda all sin routine för att få honom in igen. De spelande blefvo naturligtvis i följd af allt detta tterst oroliga, ren föreställningen gick dock. Emellertid existerar hr Degen efter den dagen icke mera vid Folketheatret.