Om den verkställda inspektionen öfver folkskolorna (Ur Posttidningen.) Den för folkundervisningen vigtiga institution, som, efter alt redan för fjorton år sedan hafva blifvit hos rikets ständer före: agen, och sedermera vid hvarje påföljonde riksmöte varit föremål för öfverläggningar, vid riksdagen 1860 kom till stånd och året derpå begynte sin verksamhet — inrättningen af en inspektion öfver folkskolorna har med slutet af sistlidne år tillryggalagt det första tidskiftet af sin tillvaro. De berättelser, som vid nämnda tid begynte ingå från de tillförordnade inspektörerna, framla på en gäng en t r folkundervisningensa tillstånd i landet och tillika en anvisning på de brister, af hvilka den hos oss ännu unga folkskoleinrättningen lider. Då det är första gången en noggrann, på omedelbar erfarenhet grundad kännedom af denna undervisningsgren är att tillgå, och då folkskolans djupa inverkan på folkets bildning och 5 odling berättigar den till den mest omsorgsfulla uppmärksamhet, kan det vara af intresse att lemna en öfversigt af de allmänna förhållanden, som framgå ur denna, för första gången anställda och till landets alla delar sträckta undersökning af folkskolans tillstånd. Om denna målning skulle befinnas framställa tillståndet i en mindre tillfred ande dager än man ofta varit van att föreställa sig det, så visar detta endast, att den är så mycket mer af behofvet påkallad. ta vilkoret för en str till något bättre är en kler insigt 1 det nä varandes brister. Det stora flertalet af de egentliga folkskolor, hvilka år 1262 funnos, och som utgjorde ett antal af 3391 i hela riket, — b:efvo inrättade under åren 1846-1849. De räknade säledes vid den tid, då inspektionen tog sin början, i allmänhet en tolttill femtonårig tillvaro. I den största mångfald, vexlande dels efter orternas läge och behof, dels efter förhandenvarande tillgångar och tänkesätt i afseende på den nya inrättningen, kom denna af statens och kommunernas förenade bemödanden framkallade läroanstalt fill stånd. Lärarnes antal i förhållande till distrikternas folkmängd och areal, skolornas egenskap af fasta eller flytfönde, det lärjungeantal af hvilket de varit besökta, hafva varit högst olika, under det att dessa läroinrättningar i antura hänseenden befinnas