Article Image
qvist i handen, träder fram och närmar sig rampen, medan sorlet isalongen småningon tystuar. (Slutet töljer.) gC— TEKNISKT, Handeln med petroleum. (Ur en berättelse från London af den 22 Febr. 1864.) Verldshandeln har knappast sett en så hastig förökad afsättning på en förut föga efterfrågac vara, som den på bergolja eller 8. k. petroleum De amerikanska oljkällorna tyckas vara outtöm liga; och i hvad omfång de tillgodogöras visa sig tydligast at tullverkets i Newyork otficiell: register. Enligt detsamma utskeppades ar 1861 ett belopp af 1,112,476 gallons (1,608.640 kan når; år 1862 steg utekeppningen till 10.887,701 pötons, och förlidet år, 1863. till 28 millioner ivaraf ej mindre än 19!2 mill:r gingo utrikes Uttörseln bedrefs då med 252 skepp, hvartderz om 1000 tons (21,345 centner) i medeital, och motsvarade ett värde af 13! millioner dollars (51,570,000 rdr). I år påräknas en utförsel aj nära 40 millioner gallons, oaktadt de engelsk: Dee REN redan begynt anlita andr: rgoljekiillor än de amerikanska. Inom England törbrukas likväl minsta delen a ået dit intörda. Stenkol och stenkolsgas stå dei i alltför billigt pris, för att derstädes inrymma någon utmärktare plats åt sina amerikanska medtäfiare; särdeles om gaslysming. der den er gång kommit att mera allmänt införas, anse: mera beqväm och lättskött än lysning med to togen. Petroleum som bränsle I nordamerikanska flottan. (Practical Mechanies Journal. 1864, Mars.) Enligt de sednaste underrättelserna från New. vork hade nyligen oflentliggjorts en berättelse öfver de noggranna forsök, som under loppet a flera månader blitvit anställda angående brui barheten af petroleum för ångmaskiner till sj fart. De anställdes at en genom sjöministerr utnämnd komit al tre öiveringeniörer, och re eultatet är att bruket af petroltum erbjuder er stor besparing, emedan ett ängfartyg han met mindre arbete och kostnad hållasjon tre gånger längre vid begagnandet af petroleum till bränsle än med cn lika stor vigt stenkol. Ikrigsångtar tygen kommer förrådet af petroleum att magasi teras vid kölsvinet, der det ej kan nås a skott, och då detta bränsle icke ger någon rök. så behöfvas ej heller några skorstenar, hvilka annars, tillika med sjelfva röken, förråda ång skeppen på afstånd medan sjelfva skråtven änn befinnas nedom horisonten.

23 maj 1864, sida 4

Thumbnail