Article Image
Är ordnandet af en hamn detsamma som dess igenfyllande? I. Det är anmärkningsvärdt att, då man i andra städer, och till och med på landsbygden, sorgfälligt undviker all onödig inkräktning af mark till improduktiva ändamål, såsom vägar m, m., isynnerhet då jorden dertill skall dyrt köpas genom fylning eller expropriering, så halva komiterade gått en alldeles motsatt väg och ögonskenligen tilltagit alla dimensioner på körbanor, aller och dylikt, som måste med en kostsam fyllning från sjön förvärfvas, större än nödigt är, likasom afsigten hade vaiit att sålunda komma till något eftersträfvadt mål, Nybrohamnens fullständiga utfyllning. Hr Rothstein hade icke synnerligen respekterat sjöfartens behof, då han, blott för att spara den expropriationskostnad drätselkommissionens ovårdsamhet (i det hon låtit enskilda bygga sig fast vid stränderna) skulle ådragit stadokassan, föreslagit en betydlig hamnens ifyllning å båda sidor; och han syntes enhvar gå temligen ruudhändt tillväga, då han föreslog 140 fote bredd för den -blifvande strandgatan vid Ladugårdslandet. För komiten är detta naturligtvis alltför litet, och dess argumenter för en nära dubbelt större bredd äro beundransvärda. I stället för den 11 fot breda trottoiren vilja komiterade hafva en 20 fot bred gång-: bana, ehuru de gående derjemte skulle, efter komiterades förslag, hafva aller af 60 fots bredd att tillgå, jemte en kaj af 25 fots bredd. Såsom la för denna betydliga utvidgning af trottoiren anföres, att vid de tillfällen, då årstiden eller väderleken göra allerna mindre eftersökta, skall hela trafiken af fotgängare hopa sig på den enda vid husraden befintliga trottoiren. Härvid har komiten glömt 1:o den breda kaj, som i de svåra omständigheter komiten förutsett, kan emottaga en långt större trafik, än af behofvet påkallas — sjelfva Skeppsbrokajen begagnas mycket af promenerande och är; vanligen blott alltför ledig från handelstratik — och 2:0 att den årstid och väderlek, som skulle göra allterna obegagneliga, älfven gör freqvencen till Djurgården så obetydlig, att den förut fastställda gångbanan säkerligen blir mer än tillräcklig. Vi hafva aldrig ens under högsommaren sett den enda trottoiren emellan Djurgårdsbron och Blå Porten öfverfylld af folk, och vid höstoch vårtiden ser man derå blott enstaka veandrare, hvilka icke sällan begagna den föga upptagna körbanan. Till de mest pålsgliga bevis på komitens och dess ledares sträfvande att få af hamnen ivkräkta så mycket som möjligt, hörer less förslag om de, allter, som skulle följa närmast trottoiren.. Dessa skola äfven efter! den gamla planen vara dubbla, d.v.s. inne

10 maj 1864, sida 3

Thumbnail