is custrikterna tillgedo och ansenligt förbättrat deras ställning. Tillverkningen Jern med träkol minskas dock är i Fr: ke. i anseende till det ständigt stigande skog let och träkolens deraf följande dyrhet, och det är just detta fi hållande som är orsaken till aft det svens jernet årligen allt mera förbrukas och efterfrå gas. En om ningen a indighet som mycket begränsar afsitt. svenskt jern, är det öfverdritvet hö om fordras för s. k. extra dimensioC ndet äro så begärliga, men af importörerna oftas ej kunna säljas till de priser de kosta dem. Till och med det lägre öf. verpriset valsadt jern är ännu för högt och vida högre än de öfverpris som för samma dimensioner af franskt jern beräknas. Om dessa öfverpriser kunde regleras i 3 eller 4 kategorier med 25 öre, 50 öre, 1 rår och 2 rdr extra, så skulle afsättningen här i landet för de finare dimensionerna ökas otroligt. I Lrävaror har den franska marknaden under temligen lång tid varit mycket stilla. , Såväl från Östersjön som Goteborg, voro fordrilgarne länge nog högre än i fjol. Inga affärer arb tydenhet unde komma till stånd, och fransmänhögre priser än under förlidet år. Emot slutet resande, som i skaror infunno sig i alla hamnar. omständigheterna bevilja större eller mindre rabatter. Denna rabatt var 1863 temligen allmänt 12.2 för furu; men i år hafva dessa resande herrar beviljat ända till 18 4 för furu och dessutom 10 4 för gran. Norrmännen hafva således de facto sänkt priset och i följd deraf rönt en särdeles stor afsättning för sina trävaror. Göteborgs-husen funno sig snart nödsakade och följa med och nedsätta sina priser 1 centime för 3-9 tums plankor eller till 24, 2 och 18 centimes för prima, secunda och tertia sorter, hvilka priser med atdrag af frukt och assnransskillnader motsvara 18, 16 och 13 centimes från Hernösandstrakten. Emellertid har verkligen mera efterfrågan yppats för Östersjö-tillverkning: ehuru man icke vill betala öfver förra årets pris, och icke gerna vill köpa från nordligare hamnar än Hemösand, emedan man i allmänhet och med skäl varit missnöjd med de norra verkens sätt att sortera sätt att skeppa trävaror. Så länge man vid många af de norra verken ihärdigt vidhåller dyÅ lik sortering och afskeppningsmetod, torde det bli svårt att erhålla de priser de för sina triävaror fordra; och de redbara köparne bli under dana förhållanden alltmera fåtaliga. Skeppningarne från nämnde håll gifva så ofta anledning till missbelåtenhet och betydliga reklamationer, hvilket deremot är ytterst sällsynt för de dyrare södra tillverkningarne. Det var en tid, då man här gaf företräde åt plankor från Öfre Botten: de sorterades då lika med de södra verkens. Men sedam dessa sednare så ofantligt förbättrat sina sorteringar, under det att flertalet af de norra vidhålla sina för nutiden odugliga och förka liga metoder, har denna förkärlek rent af försvunnit, och detta med rätta. Hvar och en som varit i tillfälle att jemföra t. ex. en Gefleeller Söderhamns planka. eller trädlast med en dyhk från Norrbotten, måste medgifva att de franska köparnes missbelätenhet icke är obefogad. Man synes i Sverge icke vilja finna sig uti utsigten att priset å Tjära skulle kunna återgå. Amnnu ha blott högst obetydliga affärer egt rum i denna artikel. Man bjuder ej öfver 20 åa 21 fres f. o. b. från Norrbotten, och då detta pris icke antages vill man afvakta tiden. Koppar äl den engelska som amerikanska ha fallit i och artikeln är på det hela ej särdeles efterfrågad. Norsk koppar finner dock någorlunda jemn afsättning. men den svenska mindre, emedan köpare beklaga sig öfver att de sällan erhålla sådana prisuppgifter, på hvilka de med säkerhet kunna grunda sina beräkningar. aflärerna lära vara mycket matta, exporten är ringa och köplusten inskränkt. Man hoppas emellertid på en mycket god skörd till följd af en sällsynt långvarig och kall vinter, som säkerligen förstört en betydlig mängd af de för vinterplantan skadliga insektlarverna. KALMAR den 30 Mars. Rag 42: 50, korn 40: 50, hafro 5 rdr, potates 3: 50 å 3: 75 pr tunna (63 kannor på tunnan). KRISTIANSTAD den 26 Mars. Iveie 45 rdr, råg 44 rdr, korn 9 å 40 rdr, hafre 3 rdr, potates 3 å 3: 50 tunnan. AMSTERDAM den 1 April. Spanmål; Hvete 8 fl. Rag in loco 3 fl. billigare. Råg på terminer oförändrad. HAMB den 2 April. Spanmåls-marknaden är oförändrad. Råg ab Königsberg pr våren ofis ndrad och fast. SJÖFARTSUNDERRÄTTELSER. TELEGRAF-RAPORTER. April 6, kl. 6 e. m: DALARÖ: N. Ank.: Mathilda Catharina, Westerberg, Bergen, sill. — LA SORT och SANDHAMN: Snötjocka. — FURUSU? SÖDERARM: Mycken drifsis både utom samt en mil inom Söderarm. . April 7, kl. 44 f. m.: DALARÖ D. LANDSORT: NO. — SANDHAMN: NO. — RUSUND: N. SKEPPSTIDNINGAR. Skeppet Ernst Merck, kapt. Liodsvist, låg den 30 Mars i Liverpool under lastning på Danziz. -— Skeppet Prins Carl, kapt. Österbers )h borg till Bristol, var den 30 Mars på höjden af Falmouth — Skoppet Hoppet, kapt. Nilsson, fr. Malmö till Schiedam, har, enlict avis frön Amsterdam den 30 Mars, den 49 inkommit till Mandal med läcka. -Briggen Gotland, kommande från Tlongkong, har blifvit prejad på 22 nordl. br, 4479 ostl. längd (tiden icke uppgifven), genom skeppet Serica, kapt. Innes, som den 12 Febr. från Liverpool inkom till Hongkong. -— Brisgen Gustaf, från Cette till Stockholm, var den 29 Mars, efter 26 dagars resa, på höjden af Sandgate. — Briggen Feliv, kapt. Berns, från Göteborg till Falmouth, var den 25 Febr. på höjden af Dover. — Skon. Ellida, kapt. Pettersson, hemma i Bergijvara, in Kalmar dest. till Pillan i barlast, bar, enligt avis från stn. plats den 50 Mars, under sydvestlig storm strandat på Nordermole,. Besättningen är räddad. Skon. Maria Josephina, från Liverpool till Hamburg, under det fa et lig för ankar i Liverpool, varit i kollision med ett fartyg och lidit betydliga skador på häcken. Måste ingå i docka, tör att reparera. Skon. Magdalena, kapt. Petersen, från Heiligenhafen till Leith med läcka, har, enligt skrifvelse fr. Köpenhamn den 47 Mars, blifvit i Nordsjön öfvergifven i sjunkande tillstånd. Besättningen bar al kapt. Schmidt, förande en svensk skonert, blifvit, omktadt hög sjögång, med möda räddad och landsatt i Göteborg. — Skon. Hilma, kapt. Callerström, till Kalmar, i barlast, afsegl. den 30 Mars från Helsingör. — Alma, kapt. Andersson, North of Scotland, kapt. Harson, Friton, kapten Svensson, Cyprian, kapten Chriensen, alla till Stockholm, Juno, kapt. Nilsson, Gögs kapt. Sundene, Juno, kapt. Glatved, alla till Norrköpi och Hermine Elisabeth, kapt. Albertsen, till Maimö, li20 den 28 Mars i Newcastle under lastning. ANKOMNA OCH AFGÅNGNA FARTYG. HAMBURG den 34 Mars. Helena, Snellman från Altona. -— ALTONA den 31 Mars. Veritas, Groth till NewfoundWARNEMUNDE den 30 Mars. Catharina Hofland, vinkel från Malmö PILLAU den 29 Mars. Caroli vdell och Wilhelmina, Ekström från Kalmar; Telena, allhom från Klintehamn: Cucu, Johansson till Karlskrona. KÖPENHAMN den 26 Mars. Flink, Jönsson från Läbeck; Jean, Peter till Sönderborg:; den 29; Albert, Larsson från Bergqvara; Vollman, Biendau till Göteborg; den 30: Venus, Svensson och 2 Södskende, Oeverberg fr. Halmstad; Catharina Christina, Carlsson från Sines. — LONDON den 28 Mars. Utkl.: Colibri, Olsson till Newcastle ch Götebors; John Elden, Larsson och Carolina, Andersson till Hardlepool och Stockholm; Lina, Johnson till Udtevalla. DEAL den 29 Mars. A O. Andersson från longkons, segl. til Londop; Johannes till Cardiff. — CARDIFF den 27 Mars. Grimstad, Johnsen till Malmö. — LIVERPOOL den 28 Mars. Flora, från Matamoras; Clara, n Messina: Trio, från Rouen. — MACDUFFden 26 Mars. solid, Olsen från Banff. — SHIELDS den 28 Mars. Relitill M ilia, Danielsson och North of Scotland, nen tycktes ha öfverenskommit att icke betala al förra månaden anlände en stor mängd norska De norska sågverken hålla år från år samma pris i sina priskuranter, i hvilka de allt efter samt flera af desammas mindre nogräknade TS TR fc af sa