. märktes i Algier och på kusten af Provence. Förmodligen hade telegrafkabeln blitvit hängande mellan tvenne branta klippor, hvilka plötsligt hade skilt sig från hvarandra vid en rörelse af hafsbotten. Det är ofta möjligt att upptaga en skadad telegrafkabel för att ersätta den bristfälliga delen, men det är ett osäkert och mycket långvarigt arbete, som i sjelfva verket icke låter utföra sig utan på temligen grundt vatten. Det behöfves vackert väder, ett starkt skepp och hjelpmedel som icke alltd genast stå till buds. Om man således vill betrygga en jemn förbindelse mellan tvenne fasta land, är det nödvändiet att förena dem med två skilda linier och lägga tvenne telegrafkablar på så stort afstånd som möjligt från hvarandra, på det att de icke mätte blifva utsatta för samma faror. Dessa äro de tekniska frågor, som verldshafstelegrafien framstäl!er, och vi hafva icke fruktat att af denna anledning inlåta oss i några utförliga upplysningar, som tydligt angifva den nuvarande ståndpunkten för industrien med undervattenskablar och kunna vägleda uppfinnarne till önskvärda förbättringer. Grundsatserna för denna vetenskap kunna för öfrigt sammanfattas i få ord: Fabrikationen är fullkomlig från elektricitetens synpunkt; telegraferingshastigheten är tyvärr mycket inskränkt, då längden öfverstiger 1000 kilometer; nedsänkningen är ännu visserligen beroende af tillfälligheter; men det lyckliga resultatet beror mycket på den vid fabrikationen använda omsoraen och på sjömannens skarpsinne; om slutligen varaktigheten af en ledare ligger utom all beräkning, så kan dock en skicklig elektrikers omsorg för en lång tid betrygga dess tillvaro. Slutligen torde vi knappast behöfva nämna, att det endast är de korta undervattenslinierna som gilvit några inkomster. Hvad de stora linierna angår, hafva de utförts af regeringarne, som i kommunikationernas snabbhet se en politisk fördel, höjd öfver alla pekuniära intressen, eller också af bolag, hvilka nästan alla sett siva kapitaler uppslukade, på samma gång som de i allmänhetens ögon kompron.etterat hafstelegrafiens framtid. Den bristande framgången af dessa företag har dock nästan uteslutande berott på okunnighet om vetenskapens grundsatser, och de hittills begångna felen skola för framtiden låta oss med säkrare steg beträda den öppnade banan.