Article Image
olmsvägen. Den på Handtverkaregatan beägna, visserligen en gång, men ofullständigt, änkta Karthagos backe blefve derigenom kringången, till, såsom vi förmoda, stor fromma för örelsen. Oberäknadt de fördelar, som dessa trandgator skulle i allmänhet tillskynda Kungsolmen, torde isynnerhet de många fabriksanjegningan som derstädes finnas, blifva deraf ärdeles betjenade. I sammanhang med strandgatorna längs Klara jö och Kungsholmens södra strand följer äfven ehofvet af nya Kungsholmsbrons ombyg nad. Jenna bör egentligen förändras till en bred lastaj, som sträcker sig ut i sjön lika långt som öldqvarnen, men den borde även på lämpligt tälle förses med en svängbro i enlighet med len; som nu är ifrågasatt att byggas vid Gamla (ungsholmsbron. Blefve Klara sjö och Barnsviken sedermera upptagna till samma djup om Stockholms sluss, skulle 12 fot djupgående artyg kunna lägga till vid de föreslagna kajerna ängs sistnämnde sjöar, hvilket utan tvifvel bör jetraktas såsom en stor fördel, isynnerhet då nan tager i öfvervägande, att stränderna kring lessa sjöar särdeles väl lämpa sig för fabriksnläggningar af alla slag, oberäknadt att en angård för upplag af tegel, sten, byggnadstimner, bräder, plank, stenkol och kalk mm. m., elt säkert har sin rätta plats vid Klara sjö. Då ya Kungsholmsbron förändras, bör dess yttre aj förlängas ända till det i Norrström utsprinande hörnet af Rosenbad, hvarigenom innanöre densamma kunde vid Rödbodtorget bildas n mindre båthamn för försäljning af från Mäaresidan kommande landtmannaalster. Vid en allmän öfversigt af de förslag, som vär blifvit framställda för rörelsens underlätande i den del af Stockholm, som ligger norr mm Mälaren och Saltsjön, inses lätteligen, att huro dessa hufvudsakligast afse förbindelsen ill och från stadens medelpunkt, så komma lock några att äfven underlätta förbindelsen nellan de särskilda på norr belägna stadsdearne; men som något mera både kan och bör föras i detta sednare hänseende, vilja vi äfven ergm gura några ord. Hvad trafiken mellan Norrmalm och Kungsnolmen angår, så är derför, närmast staden, tilläckligt sörjdt genom de två broar, som redan innas; men en tredje bro öfver Carlbergs-kanaen, vester om Carlberg, torde väl snart vara vehöflig för att undvika omvägen ända till Gamla Kungsholmsbron. Fäster man uppmärksamhet på de redan beintliga förbindelserna mellan Norrmalm och LaIngårdslandet, så finner man, att dessa tillföljd uf Brunkebergsåsens, höjd och branthet ej äro ff den bästa Veskaffenhet. I anledning af denna lägenhet och då man tager i betraktande, att len första farbLara gatan i söder är Jakobsbergssatan och i norr Norra Surbrunnsgatan, samt att afståndet mellan dessa två gator är omkring 1500 fot eller -, mil, så inses lätteligen, hvilka omvägar alla åkande måste göra, som ock hvilket besvär alla gående hafva, då de skola klättra uppför den branta höjd, hvarpå Johannis kyrka igger. Dessa för rörelsen mellan de särskilda stadsdelarne hinderliga förhållanden skulle till en stor del undanrödjas om en omkring 750 fot ång tunnel öppnades mellan den i Humlegårdsgatans förlängning liggande Bödelsbacken på ena sidan om höjden samt Adolf Fredriks Södra Kyrkogata på andra sidan om samma höjd. Om man, utgående från Gustaf Adolts torg, afsktter lika afstånd utåt Norrlandsgatan oc Drottninggatan, skall man finna att afståndet till Humlegården är ungefär detsamma som till den del af Drottninggatan, som liggen kring Trädgårdsföreningens lokal. Detta oaktadt anses denna del af Drottninggatan ej vara så långt aflägsen från staden som norra ändan af Norrlandsgatan; följden häraf är att då den förra gatan blifvit ganska väl bebyggd, så återstår i denna väg ännu ganska mycket att önska i trakten af Humle gärdsgatan. Detta egna förhållande torde dock ero icke ensamt deraf att man anser afstånden vara olika, utan fastmera af det dåliga skick, hvari gatorna mellan Carl XIII:s torg och Humlegården tills för några få år sedan befunnits, samt deraf att Norrlandszatan icke är rak ända till Humlegårdsgatan och att Brunkebergsåsen mycket försvårar förbindelsen med Norrmalm. Genom Norrmalmsgatans utdragning till Hum: legårdsgatan har denna trakt visserligen redan vunnit ganska mycket i lättade förbindelser, men detta oaktadt torde en rundlig tid ännu tilländalöpa, innan fördomen mot dessa trakter hinner försvinna. Detta lilla exempel bör emellertid mer än tillräckligt ädagalägga, huru vigy tigt det är, att de mera aflägset belägna stads delarne erhålla goda gator, hvarförutan de blifva tillbakasatta och ansedda för mindre angenäma och närbelägna att bebo. Innan vi öfvergifva de norrom Mälaren och Saltsjön belägna stadsdelarne, vilja vi yttra wnåq ord på ett ställe om de för alla större istäder så väl behöfliga öppna platser, hvilka, sår vida de icke äro afsedda till salutorg, böra planteras med träd och buskar, så att de blifva små parker. Bland dessa intager Humlegården främsta rummet och i händelse den utvidgades åt norr till den föreslagna förlängningen af Ladugårdslandstullgatan, skulle dess areal blifva omkring 34 tunnland. En sådan park, så nära belägen för en del af hufvudstadens invånare, tyckes vara en fördel, som staden ju förr desto hellre borde försöka att tillegna sig. Vidare har man Berzelii park, Trädgårdsföreningensa f. d. lokal samt den af oss föreslagna parken vid Nationalmuseum. Dessa äro troligen de enda parker, som skulle kunna åstadkommas, såvida man ej vill förändra Carl XIII:s torg; men alldenstund detta åter är den enda öppna plats, som ej är upptagen af någon elags försäljning och hvaröf: ver åkande icke få färdas, torde vara skul tt bibehålla densamma i sitt nuvarande skick såsom en företrädesvis under vintern och våren besökt prpmenad. Skulle någonting föreslås på Carl XlII:s torg vore detta utan tvifvel ett industri-palats, som då borde uppföras på torgets norra del, närmast Hamngatan. En i sanitärt hänseende för Ladugårdslandet och Norrmalm ganska viktig fråga, som dock ej har något omedelbart sammanhang med gaturegleringen, är beredandet af ett bättre affopp, än det som nu finnes, från Träsket, hvarigenom den från Nybroviken-utgående, mellan Ladugårdslandsoch Brunkebergsåsarne liggande, daiången blefve torrlagd och derigenom befriad rån de stinkande ångor, som, uppstigande från det nuvarande afioppet, alldeles förpesta hela den kringliggande trakten. Det var i denna riktning mellan Brunnsviken och Nybroviken, som en kanal en gäng blitvit föreslagen; men som ett för dessa trakter så välgörande företag numera skulle stöta på snart sagdt oöfvervinneliga hinder, så återstår för dessa trakters befriande från en förpestande luft ingen annan ut vig, än. att i samma riktning mura en kulvert, som bör, utan alltför dryga kostnader, kunna ästadkommas. Oberäknadt att en sådan kulvert skulle göra den kringliggande trakten sundare, så blefve marken dymedelst äfven mindre vattensjuk, hvarigenom husen i dessa trakter kunde förses med källare, hvilket under nuvarande förhållanden möter stora svårigheter. —— — Svonskt guld. Till redaktionen af Aftonbladet. Under denna rubrik förekommer i Aftonbladet för den 30 November en artikel, hvari redogörelse lemnaå för den repen gt guldtillverkning, som här i Falun håller på att etableras, och för hvars framkallande hela förtjensten tillbuffa he disaletenna ÅA Malin hedllbana sorkkga mm.

24 december 1863, sida 4

Thumbnail