gator, som onekligen kunna skryta af vida större rörelse än pågon landsväg i Sverge, äro, med ändantag af på några få ställen, der delvis förbättringar skett, lika branta nu som på den tid, då fntorna först utlades. 1 veta emellertid, att den vigtiga frågan om ett tidsenligt ordnande af hufvudstadens gator, kajer och öppna platser är ett bland föremålen för den nuvarande dfverståthållarens lifliga uppmärksamhet, och man bör således kunna vänta Hd ganska mycket häraf, då antagas bör, att öfverståthållaren i dessa sina sträfvanden blir nitiskt biträdd af den hya kommunalstyrelse, som kommer att öfvertaga stadens angelägenheter med mera enhet och större frihet än som förr egde rum, när den fordna gplittrade kommunalstyrelsen drog åt skilda håll. I afvaktan på de förslag, som från stadsfullmäktige kunna emotBes, vilja vi Kfven i vår mån draga ett strå till den stora stacken, i förhoppning att något af efterstående projekter må anses förtjent af att uppmärksammas och möjligen äfven antagnas. Vi få härvid hänvisa till den karta öfver Stockholm, som finnes på pl. X i denna tidskrifts IV årfång ty utan ledning af karta låter det sig svårigen göra för läsaren att rätt uppfatta framställningar af den art som de efterlöljande. mm man börjar med Blasieholmen och Ladugårdslandet, å blifva dessa stadsdelar, genom den beslutade strandgatan rundt kring Laduårdslandsviken från Skeppsholmsbron förbi Nyron till Djurgårdsbron, tillgodosedda på ett sätt, som ej lemnar mycket öfrigt att önska. Förbindeleen med Djurgården och med de närmast Ladugårdslandsvikens norra strand belägna qvarteren blir derigensm särdeles underlättad, och tiil filjd derel torde det väl ej dröja länge förrän de ruskiga bakgårdar, som nu kringsluta viken så väl på Blasieholmen som på Ladugårdslands stranden, blifva ersatta af prydliga boningshus och ändamålsenligt inrättade magasiner för Stockholms allt mer och mer tilltagande befolkning och handelsrörelse. I sammanhang med kajbyggnaden kring Ladugårdslandsviken, och snart sagdt sisom ett nödvändigt bihang till densamma, borde platsen mellan Sillhofseller Hofslagaregränden och sjön laneras och förändras till en park, hvilken, i tindelse att den förseddes med en i lätt stil byggd konsertsalong, helt säkert skulle blifva en anpgenäm och flitigt besökt tillflyktsort för dem, som önska höra något bättre i musikväg än hvad som vanligen erbjudes af de 8. k. musiksällskapen i stadens många och trånga schwei gerier. Genom en afrödjning ar denuw plats, hvarvid Höpkenska huset måste dela de öfrigas öde, skulle icke allenast nationalmuseu a komma att stå fritt, utan den vackra utsigt, som förut fanns ifrån kongl. slottet utåt Ladugårdslandsviken, men som nationalmuseum borttagit, skulle till en del kunna ersättas genom den afrödjning af tomter, som här ofvan blifvit föreslagen. Vidare borde det vid Nybrohampen belägna qvarteret Tomter och Bodar afrödjas för att lemna en fri och öppen plats mellan sjön och den tillEmnade artillerikasernen, som, i händelse den vtaträcktes mellan Löjtnantsoch Fyrrerkarega torma, skulle kanna få en längd af 500 fot och bredd af 800 fot. ; Innan vi lemna Ladugårdslandet, vilja vi äfven fästa uppmärksamhet på några nya gator och vägar, som kunna vara behöfliga och hvarigenom skulle åstadkommas dels en delning af rågra alltför stora qvarter, hvilkas bebyggande derigenom skulle underlättas, och dels en Iättad förbindelse mellan mera aflägse från hvarandra liggande stadsdelar. Bland sådana företag torde företrädesvie kunna ekag Styrmansgatans förlängning till Ladogi rdslandstull; Nya Gatans nidragning öster ut till Gumshornsgatan och vester ut till Sqvalbergsgatan samt förlängningarne af Lutterns gata från Norrmalmsgatan till Sqvalbergsgatan och af Lästmakaregatan från Norrnalmqgatan till Nybrogatan. Genom dessa ganförlähgningar blifva icke allenast åtskilliga anna allt för stora qvarter delade och derigenom ma lämpliga för bebyggande, utan på samma ang vinnas äfven några genare förbindelser, än e hittills varande, mellan vissa delar af Ladugårdslands och Jakobs församlingar. Tyskbagarebergens under arbete varande gepomaprängnin i förlängning af Sevedbåtsgatan är älven ett etag som ganska mycket kommer att bidraga till dessa trakters bebyggande enom den lätthet, hvarmed man kan komma till den mera ilandtliga delen af Kongl. Djur: gården. I Medan tal är om gator på Ladugårdslandet bör man ej häller förglömma Ladugårdslandstullgatans förlängning i parallel riktning med Norra Humlegårdsgatan till Roslags Tullgatan; Vestra Humlegårdsgatans omläggning i vinkel rät riktning mot Humlegårdsgatan till Liljans, Lilla Humlegårdsgatans och Sqvalbergsgatans ntdragning till den föreslagna förlängningen af Ladugårdslandstullgatan; samt Humlegårdensutläggning till den föreslagna förlängningen af Ladugårdslandstullgatan. id ett ögonkast på kartan synes tydligen att företrädesvis genom dessa nya gator skulle en vidsträckt del af hufvudstaden vinna ganska betydligt. Genom Vestra Humlegårdsgatans utdragning till Liljans öppnades en ytterligare förbindelse mellan Norrmalm och Djurgården, hvilken Er den enda, som utan öfverdrifra kostnader kan åstadkommas på hela sträckan mellan Tyskbagarbergen oeh Kräftriket. Genom Ladugärdslandstullgatans förlängning till Roslags-tulltan, åstadkommes deremot en beqväm väg melan Ladugårdslandet och de norra delarne af Norrmalm. . Vi föreställa oss, att dessa trakter komma företrädesvis att bebyggas med sunda och ända: målsenliga bostäder för arbetare, hvarigenom mycket af den uselhet och elände kunde försvinna som nu framkallas deraf, att dessa samhällsklasser, hvilka likväl utgöra flertalet af Stockholms befolkning, mäste bo både dåligt och dyrt. ; Ehura Humlegården i och för sig är ganska stor, så bör man dock ieke släppa ur händerna ett tillfälle att ytterligare förstora densamma; hvilket skulle kunna ske derigenom att den utvidgades norrut ända till den föreslagna förlängningen af Ladugårdslandstullgatan, oeh hvarienom full ersättning vanns för hvad sem ginge rloradt genom Vestra Humlegårdsgatans omläggning. Genom denna utvidgning af Humle går jen skulle visserligen större delen af Norra vmlegårdsgatan komma a.t borttagas; men vi tro detta vara åf mindre vigt, isynnerhet som Mrikogai af Ladugårdslandstullgatan skulle till alla deler orsätta hvadsom sålunda ginge förloradt, Vidare bör Norrletidsgatam, som na har en ful krok i dem norra ändan, rätas, så att dan blir fullkomligt rak mellan barn XII:s torg och Humlegården. Förflyttar man sig åter till de vester om Brunkebergsksen belägna stadsdelarne på Norrmalm, så finnes visserligen derstädes ej tillfälle till så många nya gator, som vi hafva tänkt oas på Ladugårdslandet; mon de få, som kunna ifråfö äro dock vigtiga nog och borde derföre utläggas ja förr desto hellre, innan tomterna blifva alltför myeket bebyggda. Bland de af dessa företag, som företrädesvis torde ådraga sig uppmärksamhet, är fyllningen af åtminstone så stor del af Klara sjö, att Munklägersgatan kunde framdragas till Nya Kungsholmsbron, samt ditt mik okRnvKvK of om stramndyanta fråm Mennea st