mm enningar, utan afseende på hufvudets och jertats egenskaper — kort sagdt, utan afeeende på den individuella godheten. Genom det gamla, oförnuftiga förlaringssättet, dervid de eviga naturlagarne icke först och främst rådfrågas, fortplantar man sjukdomar, fulhet, dumhet och allt möjligt elände. Derefter skildrade han djurrikets kande och förädlande inflytande på menniskohjertat och menniskotanken samt citerade Homer till stöd för koögats skönhet. Sjelfva grisen är den största logiker, sade han. — Söndagen den 4 Okt. hölls i Ödeshög i Östergötland en sammankomst för bildan-y det af en skarpskytlteförenirg inom Lysings häIt rad. Bedan bruksegaren Å. Svensson i Orriv näs helsat den talrika menigheten välkomit men samt beslutadt blifvit, att en skarp-!q ekytteförening ioom häradet skulle bildas och utgöra en del af nationalförsvaret, i öfverensstämmelse med kongl. kungörelsen d. 8 Mars 1861, valdes bestyrelse m. m., hvarefter nära 100 aktiva medlemmar tecknade sig. 2 — Ballongen 4Jätten4. Af ett bref, date-l1 : ; fö radt Paris den 5 Okt., från hr Nadar till Indep. belge inhemtar man, att ballongen Jättent föregående afton kl. 9 auvkrade i grannskapet af Barcyträsken, två lieux ofP vanför Meaux, tio mil från Paris. BallonI gen törnade mot jorden med tre våldsamma le etötar, af hvilka den sista vände upp ochif ned på det lilla hus, som tjevade till gondol. Den omständigheten, att snöret tilllf ventilen under loppet af natten brast, nöd-j, Er luftseglarne att kasta ankar. En afls lorna på det första ankaret bröts af, menjl det största ankaret höll lyckligtvis. Trotsl den starka blåsten, lyckades det att tömma ballongen, och det lilla huset fick man uppi I l rest kl. 1,2 på morgonen. gra lätta kontusioner och en vrickning af ett knä voro de enda olyckor, som drabbade del-1. tagarne. Detta var, såsom hr Nadar sä-j ger, att. slippa för godt köp. — Af andra : underrättelser erfar man, att inalles 13 per-1, 1 1 I soner deltogo i resan. Bland dessa befunno sig furst Sayn Wittgenstein och furstinnan Latour dAuvergne, det franska sändebudets i Rom maka. Under en promenad i vagn observerade hon en ovanlig röI relse vid invalidhotellet och underrättade l, sig om hvad som förehades. Hon fick då fi lust att följa med, men polisen hade blottj! tillåtit Nadar att taga med sig ett fruntim-1! mer, och furstinnan skulle ej ha kommit med, om ej Nadars bustru afsiätt sin platsi, åt henne. En ny luftresa med Jätten är utsatt till den 18 Okt. — Hr Nadar förklarar det vara ett misstag af en del åskådare, l att de skulle få se en ballong, som kunde btyrag. Att styra en ballong anser nemli4. gen hr Nadar omöjligt, ty för att kämpa med luften vore det oundgängligt, att ballongen icke vore lättare, utan tvärtom såsom fåglarna tyngre än denna. Ändamålet med denna luftsegling har endast varit attt insamla penningmedel, för alt sätta hr Na-l, car i tillfälle att utsöra gin nya luftsecvlings-) id, hvilken stöder sig på propellerprincipen. — Sedan några veckor tillbaks ha utan tvifvel besättningarne å de tallösa fartyg, som ligga på Themse-floden, mycket funderat på de högst besynnerliga evolutioner och excentriska. rörelser, som på samma flod företagits med en engelsk kanonbåt och hvilkaeynts mycket opassande tör en farkost, egnad åt en så allvarsam sysselsättning som kriget. Det fartyg, som väckt denna uppmärksombet, har com sagdt varit en kanonbåt, försedd med en 6V hästars ångmaskin och en märkvärdig propeller, hvilken icke allenast framdrifver uten äfven styr fartyget. Då sålunda skeppets hela maskinstyrka kan användas för att styra det, blifva dess rörelser enabba i förhållande dertill, och dess styrbarbet är så stor, att detsamma till och med kan vända kring sitt eget centrum samt så att säga valsa upp och nedlör floden. Egenheten med propellern på ifrågavarande tarlyg är att densamma genom s. k. universalledgång kon kringvridas äfven i ett plan som ligsver midt emot propelleraxeln. Planets lutving mot denua axel bestämmes genom en särskild inrättning, som står i förbindelse med styret, och å detta sält kan fartyget bringas att med ätthet utföra rörelser, som skulle vara omöjliga för hvilket annat skepp som helst. I närvaron af åtskilliga högre sjöofficersre enställdes en mängd slutförsök med den nya uppfinningen. Resultaterna voro ytterst fördelaktiga och bevisade tydligt, att man ej, såsom hittills varit fallet, behöfver använda tveone propellrar, hydrauliska styrapparater eller extra tillställningar af hvad slag det vara må, för alt oberoende af rodret styra ett fartyg. Ett elog af dess egen propeller är nog lör att efter behag vända det hvart som helst. Revolverande torn på pansarfartyg skola bli öfverflödiga om fariygen sjelfva blott genom användande al ifrågavarande uppfinning kunna förmås att vända kring centrum hka hastigt som det besvärliga tornet. Uppfinningen synes också ha ådragit sig engelska amiralitets allvar liga uppmärksamhet, Och man kan lätt iose hvilken vigt hvarje man at facket måste fästa vid densamma, då den gör det möjligt att aflossa tvenne bredsidor efter hvarandra blott med den obetydliga tidsskilnad som erfordras för att medelst propellern vända skeppet, (G. P.) ee — Nerikes Allahanda meddelar följande siffror ur Köping — Hult jernvägsbolags direktionsberättelse för året 1862: Det bokförda värdet af jernvägen med dess fasta tillhörigheter var vid 1861 års slut rmt 3,944,188: 56, 3,988,681: 38, . 18682 ; növss hvilken tillökning föranledes af nybyggnader m. m. i Örebro och Arboga, vid Dylta samt utmed