Article Image
Göta Kanalbolag har uti de hittills för Ångfartygs, som trafikera Göta-Kanal, stadgade afgifter, när dessa erläggas i ett för allt, för fartyg, last och passagerare, beslutat följande nedsättniagar, nemligen: för Ångpaketfartyg — hvarmed förstås sådane, som till deras största utrymme äro försedda med hytter eller salorger, inredda för transport af passagerare och som med full last göra en medelbastighet af 4!,, svensk landmil i timmen — till 8 öre för hbvartdera af de Dio första kanaldistrikten och 4 öre för brartdera af de sju sista; — för de Lastångfartyg, som så genom hela kanalen mellan dess bägge slutpunkter Söderköping och Göteborg, till respektive 42 och 6 öre, — samt för ue Lastångfartyg, som passera endast delar af denna farled, till 20 öre för bvartdera al de nio första och till 40 öre for hvart af de sju sista tanaldistrikten iutill dess att Statens stamjernbana mellan Falköping och Jönköping blir färdig och för trafik öppnad, hvarefter umgälderna för sistnämnde slags ångbåtar ytterligare nedsättas till respektive 48 och 9 öre, allt för hvarje fullt mått om 400 kubikfot af fartygens på föreskrifvet sätt utrönta rymd. Och får Göta-Kanaldirektion, Jemlikt en mellan Götasamt Nya Trollbätte-Kanalbolag träffad och af Kongl. Maj: fastställd öfverenskommelse, härigenom å bägge Bolagens vägnar till trafikerandes kännedom meddela, att berörde beslut kommer att tillämpas ieke allenast å Göta-Kanal, utan ock i den mån å Trol!hätte-kanal, att för dem af de ifrågavarande fartygen, hvilka komma ifrån eller afgå till Göta-Kanal, böra afgifterna å Trollbätte-kanal utgå med en femtedel af hvad å Göta-Kanal skolat för denna kanals alla distrikter erläggas. Stockholm den 20 Febr. 1863. Gåta-Kanaldirektion.

13 augusti 1863, sida 2

Thumbnail