Article Image
Mot yttre skador och sjödjurs åverkan. Denna jernbeklädnad har visat sig behäftad med många olägenheter. Den förnämsta är den ofantliga tyngden: det är ännu i friskt minne att två bland torbritanniens och Nordamerikas största lastdragare måste användas för utläggningen af de atlantiska kabeln. Vidare angripes jernet af ro huru skyndsamt detta sker, öjde sig redan den atlantiska kabeln låg uppringlac i skepps rummet: rostsingen inom den sammanträngd massan alstrade en sådan hetta, att sjelfva guttar Derchaöfverdraget på koppartrådarne led deraf; och för att qväfva hettan nödgades man lägga kabeln i jerntråg, fyllda med vatten; men hvarigenom lasten högst betydligt förökades, och rostningen äfven. De jernbepansrade telegrafkablarne visa dessutom en särdeles fallenhet för att slå sig i öglor och knutar. — Värsta olägenheten uppkommer likväl genom jernets egenskap att sjelf leda elektricitet och att antaga magnetism. Ty följden häraf är, dels, att inducerad elektricitet väcks i kabelns jernpansar, af den telegraferande elektriciteten, som sjelf fördröjes eller alldeles hindras dervid, dels, att kompassen blir nästan obrukbar ombord på de fartyg, som skola utlägga jernklädda kablar. Om man än ar i hamnen utrönt den genom jernlasten uppkommande missvisningen, så ändrar sig likväl denna missvisning oupphörligt i mån som sjelfva lasten ändras under uthalningen; och för att kunna hålla riktig kurs, nödgas man medföra ett särskildt vägvisareskepp, som har kompassen om bord. Alla dessa olägenheter försvinna genom användandet af Duncans kabelpanisar, som icke består af jern, utan af smal oklufven rotting, på passande sätt ihopfiktad kring hampkabeln. kn sålunda beklädd kabel är stark emot yttre våld. seg och varaktig; men genom sin med Spänstig: het förenade böjlighet hindras den att slå sig i öglor och knutar, och den tänjer sig obetydligt, äfven vid stor påkänning. Som den är föga tyngre än hafsvatten, sjunker den endast sakta; till följd hvaraf den under uthalning befintliga delen utöfvar en så ringa sträckning på den ombord återstående, att man der icke behöfver de tunga och obäkliga bromsinrättningar, som äro oumbärliga vid uthalningen af jernklädde telegratkablar. Rottingen består, som bekaht är. af ett lager mycket sega trådar, öfverklädt med ett filhårdt skal af kisel, På kiseln eger hafsvattnet ingen verkan; den nötes eller skafs icke lätt; den oxideras icke; och om på en rottingbeklädd kabel fästa sig musslor, snäckor och andra för bara trossar vådliga skaldjur, så bilda de åt kiseln blott en skyddande snäckbädd. Då rotting hvarken leder elektricitet eller kan bli magnetisk, så väckes i den hvarken någon för telegraferingen hinderlig induktionselektrivitet, ej heller verkar den störande på kompassen. Slutligen kostar en rottingbeklädd kabel omkring en tredjedel mindre än en med jernpansar 4), r y Det förtjente kanske utrönas om icke en del. at tjockleken hos timret under jernbeklädningen på pansarskepp, eller måhända hos sjelfva pånsarens skulle kunna insparas, om man an ringade, bakom plåten eller timret, en mång dubbel matta af klutven rotting. i Försöket kan hvarken vara svårt att utföra eller kostsamt. A. B:s anm.

8 augusti 1863, sida 4

Thumbnail