Article Image
Göta Kanalbolag har uti de hittills för Ångfartyg, som trafikera Göta-Kanal, stadgade afgifter, när dessa erläggas i ett för allt, för fartyg, last och pessagerare, beslutat följande nedsättnin; nemligen: för Ångpaketfartyg — hvarmed förstås sådane, som till deras s:örsta utrymme äro försedda med hytter eller salovger, inredda för transport af passagerare och som med full last göra en medelhastigbet af 4!,; svensk landmil i timmen — till 8 öre för hvärtdera af de nio första kanaldistrikten och 4 öre för bvartdera af de sju sista; — för de Lastångfartyg, som så genom hela kanalen meilan dess bägge slutpönkter Söderköping och Göteborg, till respektive 42 och 6 öre, — samt för de Lastångfartyg, som passera endast delar af denna farled, till 20 öre för hvartdera af de nio första och till 40 öre för hvart af de sju sista kanaldistrikten intill dess att Statens stamjernbana mellan Falköping och Jönköping blir färdig och för trafik öppnad, hvarefter umgälderna för sistnämnde slags ångbåtar perimgara nedsättas till respektive 48 och 9 öre, allt för varje fullt mått om 400 kubikfot af fartygens på föreskrifvet sätt utrönta rymd. Och får Göta-Kanaldirektion, jemlikt en mellan Götasamt Nya Trollhätte-Kanalbolag träffad och af Kongl. Maj:t fastställd öfverenskommelse, härigenom å bägge Bolagens vögnar till trafikerandes kännedom meddela, att berörde bestat kommer att tillämpas ieke allenast å Göta-Kanal, tan ock i den mån å Trollhätte-kanal!, att för dem af de frågavarande fartygen, hvilka komma ifrån eller afgå till öa-Kanal, böra afgifterna å Trollhätte-kanal utgå med femtedel af hvad å Göta-Kanal skolat för denna 5 alla distrikter erläggas. Stockholm den 20 Febr 3. Gåta-Kanaldirektion.

11 juni 1863, sida 2

Thumbnail