Article Image
Några ord 1 fråga om bangård vid Stadsgården. Till Redaktionen af Aftonbladet! För såvidt de offentliggjorda förhandlingarne gifva vid handen, synas tankarne om Ssammanbindningsbanen vara delade; deremot synes slla öfverensstämma deruti, att bangården ej kan förblilva der den nu är, och att man följaktligen på ett eller annat fält måste droga jernvägentill Stadsgården. Insändaren vill derföre påpeka den stora förde!en både för jernvägstrafiken och Stockholms stad, genom att från Arstaviken leda jernvägen åt Heleneborg, eller nära derintill som ske kan, och sedan längs stranden af Mälaren till vågen och Stadsgården. Större delen af stranden tillhör staden och genom uttyilniog från. Ragvaldsbro till vågen, kunde den dyrbara expropriationen af egendomarne i mellantigggande qvarter undvikas, hvarföre insändaren, med stöd af jernvägsstyrelsens eget utlätande, tror att denna väg blefve billigere än någon tunnel. Fördelarne al denna väg äro följande: 1:0 Banspårens läge blir sådant att man genom spårvexling kan utkomma på sammanbindningsbron om en sådan kommer till stånd. 2:0 Cerom ett särskildt spår för godsvagnar kunde den fördelenberedas trafiken, att fartyg kunde lossa och lasta utmed nästan hela stranden, hvilket onekligen vore en stor fördel, t. ex. då konjunkturerna föranleda spanmåls skeppning. 3:0 Förr eller sednarc: måste en väg eller gata anläggas låogs denaa strand. Stockholms stad kunde således genom denna jernvägsledning vinna tvenne fördelar: ökadt hamnutrymme och åtminstone en god hejlp till anläggande af en strandgatu från slussen till Hornstull. Insäedaren vnser sig äfven böra nämna, alt jeravägen kan ledas under Hornstullsgatan der denna afskäres, samt att den emellan Heleneborg och Jecobsbergs egor varande dalgång sunnolikt gör en tunnel obe-böflig.

4 maj 1863, sida 4

Thumbnail