gamla slussen erfordrades ej annat utrymrmn än för passageraretrafiken, enär allt god skulle föras på de nyssnämnda öfriga vä garne, och vid jemtöre!se med utrymme för åkdon på platsen framför många statio ner utomlands, exempelvis i Köln, vid Nord banan i Paris och flere i London, skulle de här föreslagna vara mer än tillräckligt fö den persontrafik som kommer ensamt frå! vestra banan och de farhågor som i mot satt riktning blifvit förespeglade, befinna alldeles öfverflödiga. En annan del af jernvägsstyrelsens sät att jemföra och bevisa kan jag ej helle lemna oanmärkt. Sedan styrelsen omnämn de tvenne planerna för sammanbindnings banor, en öfver Claratrakten och en öfve Skeppsbron, hvilken sednare styrelsen af fö mig okändt skäl kallat min plan och gjor en jemförelse dem emellan, kommer styrel sen till det resuitat, att kostnaden för der sednare måste höjas och beräknas til 1,141,256 rdr mera än den förra. Granska: man denna beräkning, så visar sig t at en del af denna förökade kostnad härledei sig från att detta förslag upptager en banr med liten lutning och större radie samt med 2 å 3000 fot horisontel sträcka, innan man kommer till den rörliga bron, hvilka fördel. aktiga förhållanden ej ingå i förslaget til banan öfver Claratrakten. Vill man göra båda banorna lika fördelaktiga i afseende på lutning och säkerhet att inkomma på bron samt beqvämlighet att inlöpa rå Stadsgårdsspårea, så försvinner ock denna nad i kostnad, Vidare är en del af til ningen uppkommen på et högst eget sitt genom de alldeles olika grunderna för beräkningen af expropriationskostnaderna. I Skeppsbroförslaget (för hvilket jernvägsstyrelsen utsträckt expropriationerna utöfver behofvet) äro dessa beräknade efter värdet å alla de hus och tomter fom måste lösas, äfven de staden tillhörande, samt derefter 50 procent af detta värde tillagde och derifrån slutligen värdet af qvarstående hus afdraget. Mot detta, enligt expropriationslagen bestämda sätt att beräkna, är intet att anmärka, men så mycket mer emot att det ej tillämpats äfven vid den andra banan. Vid denna, eller linien öfver Claratrakten, äro staden tillhöriga hus ej beräknade oth ingen förhöjning med 50 procent å de inlöste eyendomarnes uppskattade värde gjord, ulan vid slutsumman, 602,242 rdr, är anmärkt, att man antager det Stockholms stad skall bekosta allt hvad expropriationerna öfverst ga denna summa. Detta är onekligen ett egendomligt sätt lör jemförelsen mellen hvad tvenne alternativtörslag kosta. Tillämpas den princip som följts för Skeppsbrolinien äfren för Claralinien,:så blifva expropriationskostnaderna, efter jernvägsstyrelsens egna uppskatiningsvärden på hus och tomter, och då i båda fallen de staden tillhöriga hus ej beräknas. för den förra eller Skeppsbrolinien 234,756 rdr och för Ciaralinien 1,020,719 rdr 50 öre, Resten af den påstädda högre kostnaden för Skeppsbrolinien uppkommer derigenom at denna vid jemförelsen fått sig pålörd kostnaden för utfyllningen vid Stadsgården, en kostnad som Claralinien sluppit och förmodligen antagits i detta fall skola drabba sta-, den, Den at mig föreslagna linien behöfver visserligen ej läggas längre ut på fyllning i Stadsgården än de spår derstädes som ingå i den af frih, Ericson uppgjorda och till bestridande med statsmedel rikets ständer förelagda plan, och då tyckes jemförelsen vara nog haltande, förmodligen emedan den eller de som uppgjort den ej sökt nödiga upplysningar. v Göres jemförelseberäkningen riklig, utan förut fästadt afseende på ett önskadt slutresultat, och med lika antaganden för banornas beqvämlighet för trofiken, för ut yllniogar och expropriationer, så blir detta slutresultat helt annorlunda än hvad jernvägsstyrelsen uppgifvit. De båda förslagen (n:ris 2 och 4 i styrelsens betänkande) cller Skeppsbrooch OClara-linierna, hvilka afse att vinna enahansa ändamål och der öre af styrelsen upptagita gåsom tot hvarandra svarande alternativer, k da expropriationerna inberäknsde, det :sednare eller Clata-linien, med ut s till Nybron 4,035,909 rår och det förra cller Skeppsbro-linien. 4,414,600 rår, deri då inberäknada en långsluttande eller korisontel bana ned till Stadsgården, en lång horisontel bansträcka innan man kommer till den rörliga bron och dessutom utfyliningen vid Stadsgården — fördelar som förslaget öfver Clara-linien ej ipptager och hvilka mångdubbelt svara mot len högre kostnaden af 379,600 rdr, eller om så ej anses kunna uteslutas. i hvilket all Clara-linien blifver betydligt dyrare. Af hvad nu blifvit anfördt torde hvarje partisk erkänna, att goda skäl finnas för len åsiglen att frågan i dess belhet ej är vöjaktigt utredd och att, då ingen skada ippstår af att uppskjuta afgörandet cin sjelfya sammanbindningsbanan till dess. norra anan, eller den som skall förenas med den restra, blifvit mera bearbetad, det för närvaande är riktigare att, på sätt jag edamöter i utskottet föreslagit, i itgärderna vid denna riksdag till be if erförderliga medel för uvörande af de af ulla erkända arbetena för bunornas neddrarande till stadens hamnplatser. Stockholm den 30 April 1863. PW. Leijonancker. UTBRBITNS FINLAND. IT Hoaloingnirra Ti tningars veckokränika för