Sammanbindningskanalen mollan Stockholm och Östersjön. De undersökningar som pågått för attutröna kostnaderna för anläggande af en kanal i Stockholms skärpård, till sjöfartens stora lättnad och förkort nde, hafva nyligen blifvit afslutade, och vi äro i tillfälle att redogöra för deras resultater. Men dessförionan torde det vara nödigt att kurteligen återföra i minnet-beskaffenheten af den sak som är i fråga. Vid riksdagens början väcktes en motion om att ständerna skulle bevilja en delaf de medel som erfordras för att upprensa och fördjupa farleden förbi Baggens Stäket, och ena annan motion om att ständerna skulle begära undersökning rörande kostnaden för en kanals öppnande bredvid Baggens Stäket och derefter anslå en del af medlen till en sådan kanals anläggande. Begge motionerna kade det gemensamma syftemålet att bereda hela den ofantliga sjöfarten eöderoch österifrån stor besparing tid och omkostnader. Skilnaden var blott att kanalen skulle göra denna besparing ännu större, än den som kan uppkomma genom Btäkes-farledens fördjupande. Stockholms handelsförening, uppfattande vigten af denna skilnad, och med skäl lifligt intresserad för denna stora fråga, sammanträdde för att tillse hvad som kunde göros för befrämjande at kanalförslaget. Föreningens ordförande hr Schartau, som sedan mer än 20 år bar inom grosshandelssocieteten, inom borgareslåndet och inom hufvud stadens styrelse arbetat för åstadkommandet ef en beqvämare insegling till Stockholm, föreslog nu föreningens fullmäktige att föranstalta om uppgörandet af ett kostnadsförslog å den ifrågasatta kanalen så tidigt att det kunde hinna läggas till grund för ständernas öfverläggningar och beslut om det begärda anslaget. Handelsföreningens fullmäktige gillade med acklamation detta hr Schartaus välberäknade förslag och uppdrogo åt en äf sina ledamöter, grosshandlaren Er. Fröberg, att draga försorg om beslutets verkställande, Hr Fröberg vände sig för sådant ändmål skyndsamligen till öfverstelöjtnent Lejonancker, som beredvilligt mottog uppdraget, genast skickade ut biträde med manskap för att verkställa afvägningar, mätningar och borrningar samt derefter uppgjort ritningar och kostnadsförslag, hvilka nu inkommit och blifvit föredragna i handelsföreningen. Enligt detta förslag skulle en kanal emellan Baggensfjärden och Lennerstafjärden bilda en 6000 fot kortare och 6 kompass-streck rakare farled till Stockholm än den sedan länge föreslagna farleden vid Stäket. En sådan kanel, med 18 tot minsta vattendjup, 70 fots bredd i lägsta vattenytan, 50 fots bredd i botten och med 10 fot breda dragvägar på ömse sidor, skulle kosta 2,019,000 rdr; men om dragvägarne indroges och bottenbredden minskades till 40 fotskul!e kostnaden stanna vid 1,776,000 rdr. Med antagande af 1000 mans arbetsstyrka skulle 3 år erfordras för arbetets fullbordan.