Or EN OO MMM ge Londons fraktmarknad, Utdrag af hrr Seymour Peacock Co:si London Fraktberättelse af den 2 Mars 1863. Utfrakterna hafva i allmänhet ej undergått någon väsentlig förändring sedan årsskiftet; den sorgliga striden på andra sidan af Atlantiska oceanen förorsakar fortfarande stillhet i exporttraden af fabriksgods. Stenkolsfrakterna till alla delar af verlden hafva varit helt och hållet i kontraktörers och ångfartygskompaniers händer, hvilket förorsakat ganska liten fluktuation i raterna, hvilka för Ostindien och Stilla hafvet äro nästan nominella. Hem från Bombay och Calcutta hafva gjorts stora operationer här, till för skeppsegare mycket Iönande rater, 72 s. 6 d. från den förra och 82 s. 6 d. från den sednare hamnen ha blifvit betalte. Skepp på väg kunna ännu placeras till dessa rater. Sednaste underrättelser meddela att 5 oh ton erhållits i Bombay, men tillförlitliga telegrammer af den 12 förliden månad quotera frakterna i denna hamn till fullt 5 s. lägre, och andra af den 13 meddela ett ännu större fall få fraktema. I Guanofrakter har gjorts stora affärer, förnämligast af kontraktörerna för kontinenten, till rater, som ännu äro gångbara, nemligen från Chinchas till Storbritannien, Cowes för order 75 s. pr ton; till Havre 80 s.; till Antwerpen 80s.; till Rotterdam 89 s. Till Australien, att lasta i Gefle eller Söderhamn, 8. 10 s. pr standard plankor. Indien och Kina: Göteborg till Bombay 35 s. pr ton jern. Java till Storbritannien eller Kontinenten 82 s. 6 d. å 85 s. i förbållande till storlek och klass. Bombay till London eller Liverpool 67 s. 6 d. å 70 s. Månadsbefraktning i de kinesiska och ostindiska farvattnen 11 s. å 12 s. pr ton död vigt pr månad. Från Maulmein 95 s. pr load teak till Storbritannien. Brasilien, Westindien ete.: London till Rio Janeiro 30 s. pr ton död vigt; Tyne till Rio Grande 42 pr keel stenkol och 50 s. tillbaka; från Rio Janeiro 47 s. 6 d. med val af Santos å 50 s., Pernambucko 50 s. socker i säckar Bahia 55 s. 5 4, socker i kistor; Liverpool till Santos och åter 82 s.; Bahia ut och hem 75 s. socker i kistor. Medelhafvet och Svarta hafvet: från Sicilien 19 s., svafvel, Smyrna 45 s. Valonia; Galatz 9 s. pr qv. hvete; Alexandria 4 s. 9 d. å5 8.; London till Svarta hafvet och åter 70 s; 2 s. 6 d.. extra från stenkolshamn. Från Gefle och Söderhamns distrikter till London eller Ostkusten 55 s. med full frakt för däcklast 2 s. 6 d. mindre för Firth och Forth och 60 s. för Kanalen. Sundsvall till stenkolshamn 50 s. plankor. Från Newyork 8 s. pr qv. hvete för ordres; från Montreal 7 s. 9 d. order, 7 s. 6 d. direkt hamn. Liverpool till Lissabon 9 s. 6 d. salt, AntwerPp 10 8.; Brässel 12 s.; Aalborg 13 s.; Horsens 2 3.; Fredericia 10 s.; Liäbeck 10 s.; Memel 9 s.; Königsberg 10 s. 6 d.; Pillau 8 s. 6 d.; Wiborg 10 s.; Pernau 11 s.; Reval 12 s. Stenkolsfrakter från Newcastle eller Sunderland till Alexandria 2; Alicante 22. 10 s-; Barcelona 2; Cadix 14; Konstantinopel 2; Galatz 25; Genua AU. 10 s; Gibraltar 18; Lissabon 15. 10 s.; Malaga 19; Malta 21; Newyork 18; Odessa 21; Triest 23; Venedig 26. 10 s., allt pr keel. ANMÄLDE RESANDE den 14 Mars. Fabrikör Lundström, Jönköping, JM 42 Norra Smedje. gatan; Byggmästaren Jansson, Lindesberg, samt Possessionaten Hasselgren, Södermanland, J4 8 Öfra Bangränd; Ingeniör Bergenstråhle och Brukspatron Groön, Upland, samt Possessionaten Åkerlund, Södermanland, J4 40 Norra Smediegatan.