Article Image
(Insändt) Sammanbindningsbanan genom hufvadstaden. IV. (Forts. fr. n:r 48 (A). Komitån yttrar, sid. S7, at enligt planen skulle jernvägen genom Stockholm, om man följer dess riktning från söder, icke på någon punkt afskära den allmänna gatutrafiken förr än banan lemnat Riddarfjärden, hvarefter den visserligen afskär förbindelsen med Kött-torget, en del af Munkbron och Riddarholmen samt, efter öfvergången al Norrström, äfven med Kungsholmen, och slutligen i närheten aft Clara öfvergår de galor, hvilka sträfika sig ifrån öster igenom Clara församling sot nyssnämnde sjö; dock är, lill förekommägge af hinder för fotgängare under de tider barRågen passera, föreslaget att trappor anläggas under jernvägen vid Kött torget, Riddarholmen och Hungsholmsbroarne. Vidare säger komiten, sid. 96: ?Betänkligare (än inkräktandet af utrymmet vid kajen) är att bantågen afskära gatutrafiken, synnerligen till Riddarholmen och vid Tegelbacken till Kungsholmen samt emellan Örebrohamnen och Kornbamn. Men på alla dessa ställen skulle, enligt förslaget, trappor under jernbanan anläggas, så att fotgängare icke något ögonblick hindrades i sin fortkomst. För åkande deremot uppstår vid hvarje bantågs annalkande, då passagen tvärs öfver banan mäste stängas, ett uppehåll af högst 2 till 3 minuter. Förutsätter man nu, att till och med ett bantåg i timmen kommer att framgå, så skulle hvardera af dessa passager under dagens lopp vira stängd för åkande inalles V, timme. Men för den händelse, att en ännu lifligare jernvägsrörelse s ulle uppstå, hafva komiterade tänkt sig behofvet af körbanors anläggning under jernvägen på de mest trafikerade platserna, samt på derom gjord förfrågan erhållit den upp ysning, att hvarken lokala förhållanden eller tekniska svårigheter hindra körbanors inrättande under den föreslagna jernbanan, vare sig vid Riddarholmen eller vid Tegelbacken till Kungsholnsen.t Häraf vill det synas, som förslagets upphofsman tänkt sig banan liggande i jemnhöjd med gaten. Men homiten uppgifver ock, såfom vi redan visat, det bron öfver Riddarfjärden skulle komma att erhålla 7 hvalf, under hvilka omastade farkoster alltid kunna passera; hvilket eangilver alt denna bro skulle få en ej så alldeles obetydlig höjd öfver valtnet, något som äfven eljest måste bli en nödvändighet, så framt ej sjön skal gå öfver hevne vid hård vestlig vind ). Huru låter detta sig förena med att lägga banan i Kötttorgets och Munkbrons nivå? Brons höjd betingar ju en motsvarande sådan hos landfästet, och åtminstone hvarje Stockholmsbo. vet, att Munkbro rakten ligger så lågt, att! vid högt vattenstånd i Mälaren eller stark vestlig storm den ej sällan öfversvämmas! och står under vatten. Visserligen kan marken höjes genom påfyllning, men deta har; också sina sidor, m man säger, med hän: seende till både landoch sjötrafiken, hvilka ve skulle deraf röna sina olägenheter vid ing och lastning, hemtning och nedförande af varoma. Men antag, attdetta sker, och att skenorna ligga i sjelfva gatan, så lär det väl i alla fall blilva, till förekom mande af olyckshändelser, nödvändigt att me: dest tjenliet st ngsel längs banan hindra så väl menniskor som djur alt ipkomna på henne, eler saker, af hvad slag det vara må, altlöggas på eller intill skenorna, Denna ) Af artikeln om sammanbindningsbanan genom Stockholm, i Tidskrift för Byggnadskonst och Ingeniörvetenskap, häft. 1 2 för innevarande är, synes att bron skulle vara beräknad att A sin underka ligga allenast 8 fot öfver 2 fot öfver dess högsta vatte dock ofelbart anses för ej blott derföre att, såsom i texten ankis, sjön skulle slå öfver bron vid stark blåst, utan äfven af det skäl, att vid högsta vattenståndet ej en gång en ekstock kunde komma fram under hvaltven, och vid det lägsta icke en större pråm med last, så framt icke de, som skola manövrera den, kunna göra det i liggande ställning, hvilket skulle vara en ny uppfinning.

5 mars 1863, sida 4

Thumbnail