Article Image
Samtliga kostnader för nordvestra stambanan äro af jernvägskomiten beräknade till följande belopp: Från Porla till Kristinehamn, 5 mil 8000 fot .. Från Kristineharan till Carlstad, 3 mil 34.000 fot .. ov. Från Carlstad till Norselfven, 2 mil 8000 fot Från Norselfven till Arvika, 4 mil 17,000 fot Från Arvika till r mil 31,000 fot .. 3,893,998SUmma 19 mil 26.000 Tot, tr. Tdr 19,941,830. Härtill komma kostnaderna för Byelfvens föreslagna upprensning 312,306 rår. Komiten uttalar ej fullt klart sin åsigt angående hvilken af dessa delar, då anslag till hela banan på en gång ej kan erhållas, först bör byggas Den säger blott att delarne Porla—Kvistinehamn och Arvika— riksgränsen (jemte Byelfvens samtidiga upp: rensning) äro de fördelaktigaste och vigtigaste, samt att den sednare, på samma gång som norska banan från Kongsvinger till riksgränsen, bör bringas till verkställighet. Häraf skulle man möjligtvis kunna draga den slutsatsen, att komiten anser båda dessa delar samtidigt och under nästkommande statsreglering böra fulländas. Och bäst vore onekligen om detta kunde ske. K. M. har emellertid för nästkommande statsreglering blott begärt 2,410,000 rår för delen mellan Porla och Degerfors, under förutsättning att en betydlig el af den för banan erforderliga marken varder kostnadsfritt afträdd, samt 1,000,000 (hvaraf 400,009 rdr räntevinst på statslånefonden);i till påbörjande af sådana arbeten å sträckan mellan Arvika och riksgränsen, som fordra längre tid för deras fulländande. Större belopp har K. M., med afseende på andra jernbanors behof, under kommande statsregleringsperiod icke ansett sig böra äska till nordvestra stambanans på5,527,999. 10,519,836. ksgränsen, 1 börjande. TI förhållande till sistnämnda Danas medel dock anses nästan ringa. stora vigt och betydelse måste dessa; Af,denna äsigt hafva äfven flera representanter varit. Enligt hvad vi nu kunna erinra oss, ha val icke mindre än 5 föreslagit det östligaste ; styckets fortsättande från Degerfors till: Kristinehamn reglering, Cederström hos ridderskapet och adeln, ! Arrhenius i presteståndet samt C. Hultman j under nemligen hrr C. G. nästkommande sta tsStuart och n, Trenne af i och Carlen i borgareståndet, dessa, nemligen Cederström, Hultman och ) Carlen, hafva derjemte föreslagit att de felande 3 millionerna skulle tagas af de medel K. M. ansett böra utgå till byggande af holm, hvilken sednare de tillsvidare trott; vara af mindre vigt. Hr Stuart har deremot ej velat rubba K. M:ts förslag, utan föreslagit att den behöfiiga summan skulle anskafias genom den behållning på jernbanors trafi kinkomster, som dels redan uppkommit sedan början af år 1860, dels förväntas skola erhållas under detta är (1863) samt under loppet af nästkommande statsregleringsperiod, och hvilken behållning han beräknat till 2,950,000 rdr, eller nära på det erforderliga beloppet. Trenne af de ofvannämnda motionärerna, nemligen Cederström, Hultman och Arrhenius, hafva dessutom yrkat på den af K. M, föreslagna millionen till Arvikabanans påbörjande. Men derutöfver har riksdagsfullmäktigen Per Persson, med hyilken förenat sig Olof Olsson, A. Jonsson och P. Eriksson — alla från Wermland — yrkat att medel måtte beviljas till fullbordande af hela sträckan mellan Arvika och gränsen inom nista statsregleringsperiod. Slutligen har statsutskottets Tiksgäldsafdelning tillsty kt de af KK. M. föreslagna beloppen, leimnat sitt bifall till en undersökning för den del af banan, hvars riktning ännu ej är bestämd, samt derjemte förbehållit sig att till Arvikaeller Kristinehamnsbanan få använda de medel, som blifva disponibla, om frågan angående en sammanhbindningsbana i Stockholm möjligtvis skulle förfalla. Detta är hvad som hittills förefallit i ä För vår del kunna vi i afseende på densamma, liksom i många andra fall, ej undgå att vara at samma åsigt som den vä förmoda jernvägskomiten hafra hy nemligen att det vore bäst om båda siyckena mellan Arvika och gränsen samt mellan Porla och Kristinehamn under nästkommande statsregleringsperiod fulländades. Men skulle Ki detta låta sig göra, och det ver älg på oss att, j anseengie till medlens otill klighet, välja mellan båda yckena, så fölle valet ur principiel synpunkt ovilkorligen på stycket mellan Ara och gränsen Gemte upprensandet af Byelfvens vattendrag), hvarigenom den hare förbindelse mell an båda rikena och as hutyudstäder, som vigör hutvudändamålet med nordvestra stambanans byggande, snarast komme till stånd. Detta vore äfven ur högre politisk, social och synnunk t oty i samt svenska folket tet att gå norrmiännens i denna fråga så välvilliga förfarande till mötes. Derigenom öppnades äfven sannolikt inom någrä få år en lifig handelsförbindelse mellan de kring Wenern belägna provinserna och Norge, hvarjemte den affärsrörolsa, som redan eger rum mellan vestra Vermland. f 240 mMmA NOD AI omr2 40 Dh 48 Urs SS UV Mm dans vg DNS 4 IR BO 4 USB HAM hh bde AN ng DS TEE mA tid MLA Mm —— — . me RE REBEL OA I sammanbindningsbanan i Stock

27 februari 1863, sida 7

Thumbnail