Article Image
nya boulevardens invigning, egnade bladet en ji särskild artikel åt en jemförelse mellan Pa-It ris och London i atseende på byggnads-; arbeten och kommunikationsleder och upp-l11 visade, att i alla tider det endast varit under despotiska styrelser, som hufvudstäderna j: undergäått dylika förändringar och försköningar som Paris på sednare åren; men attj: i ett land med sådant styrelsesätt som deti engeska svårligen något stort i den vägen il kunde åstadkommas. Hvad London beträffar vore väl det enk-l laste att från Westend nedigenom City lägga : en boulevard bred nog att tillåta de mångdubbla raderna af åkdon och de böljandej: menniskoströmmarne att röra sig fritt utanli att hvarje ögonblick hämmas af de oupp-i hörliga stockningarne i trafiken; men detta l; vore en alltför stor omskapning inom ettli samhälle der man i det längsta vill att allt i skall löpa i den gamla fåran, och der man gerna må bygga så mycket nytt man vill, : blott man låter äfven det gamla stå qvar. I stället för att nedrifva gamla hus och bygga ! en ny gata, anstränger man sig nu af allal. krafter att på mångfaldiga andra och olta rätt egendomliga sätt bereda rum för denj: öfversvällande trafiken. Man bygger bankar i Themsen för att dit öfverflytta en del af rörelsen; man gräfver sig mullvadslikt: ned i jorden för att lägga jernbanor underj: husen; man bygger spännbågar och arkader för att åka fram öfver taken. Nyligen har man projekterat att lägga bryggor öfver gatorna för att bereda fotgångare tillfälle att komma öfver utan att uppehållas af åkdo-Å nen, och til parlamentets sanktionering kom-1 mer att under nu ingångna session inlemnas förslag till ett jernvägsnät, som skulle spinnas öfver hela London och sammanbinda alla dess betydligare platser med hvarandra, hvarförutom 5 nya broar öfver Themsen fö-1 reslås. Ånnu ett annat nytt och egendomligt medel att förflytta en del af trafiken från de öfverfyllda gatorna har i dessa dagar blifvit försökt med tillfredsställande resultat, nemligen den pneumatiska posten. De som sista sommaren besökte London hade på vägen ut till krystallpalatset tillfälle att vid Battersea på stranden af Themsen se en lång jerncylinder, i hvilken försök anställdes med aw genom omvexlande inpressning eller utpumpning af luft förflytta paketer från den era ändan af cylindern till den andra. Man gjorde emellertid då en dast förberedande experimenter; men i dessa dagar har man skridit till en praktisk användning af principen och i måndags öppnades denna nya kommunikationskanal, efter att föregående vecka hafva blifvit vederbörligen inspekterad. Den nu nedlagda cylindern sträcker sig från jernbanstationen vid Eustonsquare till en poststation i Eversholtstreet, är 14, engelsk mil lång och 30 tum i diameter. Inuti densamma löpa små vagnar, på hvilka paketerna las:as, och vid cylinderns ena ändpunkt är en ångmaskin om 15 hästars kraft. När man från denna station vill afsända posten, åstadkommes med maskinens tillbjelp enluftström af samma styrka som en stark storm och vagnen, som med sin last väger 5 tons, löper för ett tryck af 4 uns på qvadrattummet på 1 minut 12 sekunder till andra stationen. När från denna gilves telegrafsignal att vagnen bör återvända, åstadkommes genom ångmaskinen ett vacuum, som tvingar vagnen att åter vända på 1 minut 5 sekunder. Hastigheten kan dock ökas, och man beräknar att de till ett antal af 120 uppgående postpaketer. som .på denna linie dagligen expedieras, skola komma att från jernbanstationen öfversändas till postkontoret på mindre än en minut. Utan dröjsmål komma en mängd dylika cylindrar att nedläggas i alla riktningar, och den som skall kommunicera med stora postkontoret kommer att få en diameter af 41, fot. Det vore emellertid att stanna på halfva vägen om man använde detta befordringsmedel endast för posten. En mängd andra artiklar, t. ex. de för torgmarknaden, komma alt gå samma väg, och den ingeniör, som omhänderhar företeget, umgås allvarligen med planen att använda detta. kommunikationsmedelj äfven för persontransport. Lustigt låter det, menu det är dock sannt. Vid den inspektion, som anställdes i måndags åtta dagar, skickades tvenne personer genom cylindern, utan att röna det ringaste obehag af detia nya sätt att färdas. Proceduren dervid är för öfrigt ganska enke! och alldeles densamma som vid vanliga kammarladdningsgevär, endast med den skilnaden ati detta är en väderbössa och att man skjuter med lefvande Spalroner. Personen, d. v. s. patronen, nedlägges i ena ändan af röret. och i ett huj är han med förladdning och! allt i den andra. Kristallpalats:t i Sydenham, som för dem, j hvilka besöka London, bar eå mycket sevärdt att erbjuda, att de näppeligen på annat sätt kunna till större nytta eller nöje i London använda en dag än genom ett bei: sök der, utöfvar i dessa dagar en särskild attraktion genom en rikhaltiz utställning afj: foglar från alla verldsdelar. Det är omöji: ligt att tillfredsställande beskrifva det prakt. i: fulla färgspeiet i en del af dessa burar, som j: uppgå till ett antal af ej mindre än 450, af hvilka nära 300 innehålla kanariefåglar. Med förkärlek uppehålla sig åskådarne hos de pratsjuka papegojorna, af hvilka många jort nog stora framsteg för att kunna underhålla en vanlig balkonversation. De tyckas emellertid ha fått en temligen olika. uppfostran. Medan en öfverhopar dig med frågor om ditt belsotillständ och bjuder dig sitta ned och röka en pipa, är deremot en annan snäsig och pöbelaktig, ber dig bjuda å ett glas whisky och ge henne ett litet ficklån på 10 . En tredje, som synes ha fått en mera fashbionabel uppfostran, dansar med synbart välbehag menuelt och slutar vanligen sin dans med att utropa: tre hurra för drottningen af England!4

19 februari 1863, sida 2

Thumbnail