uppträda jemte den officielle, och med denn tälla om de studerandes uppmärksamhet oc! hitall. Sålunda kommer, enligt Matteucci system, en töflingskamp till vetenskapen fromma att öfverallt göra sig gällande. Pri vatdocenten täflar med den officielle profes sora; den fria högskolan med statens; uni versitetet af andra klassen med dem son tillhöra den första. Hvart och et af de ses främsta universiteterna kommer att utgörs ett särskildt distrikt. Sex komitåer, ctt slags jury för den högre undervisningen, få sig uppdragen doktorandernas pröfning, hvar med universit. tskurserna afslutas; och man kan med säkerhet antaga, att hvar och en at dessa komitter skall sätta en ära uti alt tj godkänna andra examinander än sådana som i skicklighet kunna uthärda jemförelsen med dem, hvilka undergått protvet vid de öfriga universiteterna. — Pröfningsprogrammerna affattas i öfverensstämmelse med hvarandra öfver hela konungariket. Denna likformighet kommer att hålla tällingen inom bestämda gränser och sätta en damm emot det personliga godtycket. Vid denna reorganisation af den högre undervisninsen fästade Matteucci ett synnerligt afseende på naturvetenskaperna, hvilka han har att tacka för sitt rykte som lärd. I Frankrike är den vetenskapliga undervisningen än rent teoretisk, än uteslutande praktisk. I Preussen har man sökt införa en dylk räskilnad emellen eymnasierna och realskolorna. Matteucci åter är af den meningen, att det vetenskapliga studiet måste förstå att förena och i sig upptaga båda dessa kunskapsgrenar.? —