Article Image
——— on föra ett allmännyttigt företag, hvartill han) sjelf medelst aktieteckning bidragit och för, hvars framgång han sålunda måste vara per; sonligt intresserad. För egen del har jag! nu, som alltid, utan sjelfförtroende, men! också utan fruktan för motstånd, sökt handla efter bästa öfvertygelse om det rätta. Det hade erfordrats ofantligt mycket min; dre besvär och omtanka att bygga en bredi spårig jernväg, der man endast behöfde stei reotypiskt kopiera något af de bättre mön-: ster som öfverallt finnes, helst om man varit utaf med rörliga materielen och dertill: hörande anläggningar, än att utföra cnj smalspårig sådan, dervid allting från det! största till det minsta måste nykonstrueras. Skilnaden är härvidlag acgeför densamma! som att aftrycka en Sammel bok och författa en ny. 2 i Utat förestår.nde må man ej anse mig för ; så fanalisk. kämpe för de smalspåriga jernvegarne, al jag förbiser fördelarne af dej mera fullxomliga biedare der, hvarest det; är frågan om en mycket stor trafik, som fiedrar kraftiga lokomotiver eller länga distanser, der hastigheten är gf stor vigt eller politiska och strategiska skäl derföre tala, samt — jag erkänver det villigt — den obestridliga olägenheten af varornas omlastning, ty för persontrafiken blifver denna af föga betydelse; men jag har trott: mig komma till den öfvertygelse, att om-; ständigheterna vid de flesta privata jernvägsanläggniogar här i landet blifva lika med Boråsbanan, att nemligen ej tillräckliga medel på enskild väg kunna anskaffas i för någotsånär samma byggnadssysterms tillämpoing som statsbanoruas, hvilket ej. heller i de flesta fall skulle löna sig, och då har man att välja på antingen smalspå; riga jernvägar, som kosta jemnförelsevis I obetydligt och ändå uppfylla sitt ändamål, eller inga — och. hvilket månne är bäst? Man torde derföre handla klokast och mest aflärsmessigt om man, utan föratfattade principer och fördomar, efter noggrann utredning af alla förharmdenvarande omsländigheter, vid hvarje särskildt fall bestämmer sig för det byggnadssätt, som kan vara lämpligast och mest ekonomiskt. Den som kävner landets förhållanden och dess ressurser för framtida odling och industri, semt derjemte tager i betraktande haura våra hufvudkommunikationsleder, våra mänga och stora sjöar sammanbundna genom kanaler samt de under utförande varande stamjernvägarne, inom korta afstånd från och ofia korssande hvarandra genomskära dess vigtigaste delar, skall äfven finna att sidobanorna — hvarom här endast varit fråga — hvilka en gång skola mata hufvudlinierna och sprida dessas fördelaktiga verkningar på längre distanser, i de flesta fall endast komma att blifva af kortare längd ) samt erhålla en mindre och begränsad trafik, som enligt kvad ofvanför torde vara ådagalagdt, med mera ekonomisk fördel kan föras å en billig smalspåring jernväg med — än i en dyrbarare bred uton omlastning. Och det vore ju mindre väl betänkt, att på industriela företags utförande, hvilket dylika anläggningar i sjelfva verket äro i ett land, der rörelsekapitalet i närvarande stund är och i en lång framtid blifver otillräckligt för den på sednare tiden verkligt storartade utveckling, hvaruti alla näringar sig befinna, om äfven på enskildt väg nedläggas större summor än som för ändamålet erfordras, ty den enskilta medborgarens förlust är i sjelfva verket statens. Om samma kapital som, mindre väl användt, åtgått till ett företag, genom klokare beräkningar samtidigt räcker till för tvenne, så har ju detta kapital i sednare fallet gjort dubbel nytta emot i det förra, innan det ingår i nyaföretag. För att emellertid från denna afvikelse återkomma till ämnet Borås-banan, så bestyrkes genom Borås-tidningens artikel — elvmiru den egentligen ej kan anses uttrycka annat än red:s individuella åsigt, hvilken förvånar mig, då hufvudredaktören ej borde kunna vara i okunnighet om ofvan af mig anförda orsaker till banans byggnadssätt, enär han under sammanträden säkert hundrade gånger hört desamma upprepas — hvad jag förutsett, nemligen ati man snart skall glömma de orsaker som föranledt beslutet och dess många verkligt ekonomiska fördelar, hvilka emellertid ej synas, samt endast ihågkomma den jemnförelsevis mindre olägenhet, som man har för ögonen: men fördelarne finnas ändå, och säkert är att direktionens af bolaget, efter långa uppysande förklaringar, antagna, af styrelsen r vägoch vattenbyggnaderji underdånig het tillstyrkta och af K. M:t i nåder gillade förslag, under förhanden varande omständigheter var enda medlet att på ett mera ändamålsenligt sätt realisera en nyttig anläggning, som annars måst hopplöst ölvergifvas och hvaraf fosterlandet i mera än ett hänseende får gagn, och då har jag vurnit målet för mitt intrigerande för denna sak, huru än stundens och framtidens dom uttaller. Jag anhåller att de tidningsredaktioner, som intagit Borås-Tidningeus artikel, äfven behagade in extenso införa detta svar. Stockholm den 3 Januari 1863. Ol. Adelsköld.

5 januari 1863, sida 4

Thumbnail