På det sednare under jernbanan. Derjemte är det numera meningen att förse banan mrd trottoirer, på hvilka man kan komma gående från Fatburen ända till Clara. Det torde snart blifva svårt att mot hr Ericsons förslag göra några anmärkningar, som hafva sken af giltighet Jag un ödjer ifrågavarande förslag emedan det säll ja bland de snillrikaste någon jernvägsingeniör uttänkt. Detta förslag har förekommit må ganska. enkelt. Ja, det r också enkelt, enkelt som Columbi ägg. Det var ingen lumbus t på sin spets. Jag vill för öfgt ingalunda bestr enkelheten i hr Ericsons förslag; det snillrika är alltid enkelt. Förelaget är vidare praktiskt, ty det ätt verkställbart och skulle: i hög grad befrämja förbindelsen inom hufvudstaden. — Det blir terjemte vinstgifvande. Den värde talare, som här påstått motsatsen, r ursäkta att jag i det fallet har större förtroende till hr Ericsons än hans beräkningar. Jag har hört hr Ericson säga, att han är så viss om att sammaånbindningsbanan skall blifva vinst Nn att om ctt enskildt bolag finge anlägga densamma, han villederi ingå med så stort belopp, som han kunde göra disponibelt. Nå väl, om ifrågavarande förslag är på en gång snillrikt, praktiskt och vinstgifvande, hvad Ian man mer begära. I, mina herrar, som motarbeten detta förslag, visen oss andra, som understödja det, ett förslag, som i högre grad förenar dessa tre egenskaper; men om I icke kunnen -det, så rn med edert motstånd, som i allt fall blir vanmäktigt. Det må tillåtas mig att, innan jag lemnar ordet, yttra något ont östra stambanan. Medan de flesta andra provinser hava jernvägar till större eller mindre utsträckning, eger Ostergötland ännu ingen jernväg. Man måste medgifva att denna provins, som framför nästan alla andra provinser bordt hugnas med jernvägar, hittills visat en tålmodighet, som . borde låta provinsen hoppas att nu ändtligen få se sina rättmiätiga anspråk tillfredsställda. Redan äro 50 millioner anvärda till statsbanor och för nästa statsreglering äro 30 nya millioner föreslagna att användas; och ändock skola stambanorna endast, så att säga, titta in i Östergötland. Inom provinsen råder en allmän önskan att stra stambanan måtte under nästa statsregleringsperiod fullbordas till Linköping, ty först då får denna bara en större betydelse för provinsen. Jag anser för min pligt att af alla krafter understödja ett så rättmätigt anspråk, hvarå statsutskottet icke kan undgå att fästa uppmärksamhet, helst om, i anseende till den förbistring, som råder i meningarne om norra stambanans sträckning, ingen stambana norr ut vid denna riksdag blefve beslutad och i följd deraf äfven sammanbindningsbanan i Stockholm komme att uppskjutas. (Forts.) FÖRSES USER BR