Article Image
för banan från Örsundsbro öfver Sevalla till Sala, i längd utgörande 5 mil 18,850 fot, öfver en särdeles jemn mark, beräknats till rdr 2,901,538: samt för banan från Sevala till Westerås, 1 mil 24,287 fot i längd, pe Såsom bidrag till expropriation af mark för anläggning af en jernbana från Stockholm till Upsala, öster om Sigtuna-fjärden, hafva, enligt hvad styrelse för Stockholms—Upsala jernvägsaktiebolag hos K. M;t anmält och med bifogade handlingar styrkt, sammanräknadt 115,358 rdr 25 öre tecknats dels af Upsala stad och dels af socknemenigheter, hvarjemte flere enskilde jordegäre förbundit sig att utan ersättning afstå fr banan erforderlig mark, så att, derest banans byggande för det allmännas räkning varder beslutadt, staten icke kommer; att för expropriationskostnader vidkännas någon utgift: Dessutom har Upsala stad, likaledes under förutsättning att banan anlägges öster om Sigtuna-fjärden, utfäst sig att af staden tillhörig jord utan ersättning lemna 20 tunnland 19,9 kappland. Å andra sidan: har K. M:ts befallningshafvande i Westmanlands län i underdånighet öfverlemnat en af utsedde komiterade till K. M:t ställd skrift, innefattande anmälan, dels att åtskitliga jordegare inom Upsala och Westmanlands tän förklarat sig villigeatt utan ersättning upplåta dem tillhörig jord i den för banan utstakade riktning vester omSigtuna-fjärden, dels att hemmansegare inom. fyratio socknar tecknat bidrag till expropriation. af den för jernbanan erforderliga mark, dels ock att Sala stad beslutat att, för den händelse jernbanan varder anlagd öfver Orsundsbro och Sevalla till nämnde stad, kostnadsfritt afstå all den för ändamålet behöfliga, staden tillhörigä jord; varande de tecknade kontanta bidragen, af hvilka en del dock äro utfäste endast tillv en jernväg emellan Sevalla och Westerås, jemte värdet af den upplåtna marken, beräknade till 115,305 rdr 29 öre. I afseende på den Norra stambanans riktning anser K. M:t, i hufvudsaklig öfverensstämmelse med den för ämnets utredning tillsatta komitens förslag, samma bana böra från Stockholm ledas vester om Sigtuna-fjärden till Örsundsbro med entsidöbana derifrån till Upsala ; vidare från Örsundsbro i vestlig riktning till trakten af Sevalla kyrka samt derifrån genom Sala till någon lämpig punkt inom Dalarne; och då den del af banan, hvarigenom hufvudstadens jernvägsförbindelse med Upsala kommer att tillvägabringas, först: bör till byggnad företagas; föreslår K. M:1 härmed, att rikets ständer måtte för utförande vf jernvägen emellan Stockholm, Örsundsbro och Jpsala bevilja det dertill; efter afdrag af enkilde jordegares erbjudna bidrag i penningar och mark; erforderliga belopp, utgörande i jemad sumfia 5,850,000 rdr.

28 november 1862, sida 3

Thumbnail