Article Image
ning upptaga komitens i öfrigt framställda fö slag, samt dervid tillse i hvad mån dessa fö må under nästkommande statsregleringsperio kunna bringas till utförande. stra stambanan. Enligt det af 1355 års jernvägskomitå : fran ställda förslag skulle den östra stambanan, me hvilken benämning komitn ansåg hela den ti anläggning, från hufvudstaden genom Södermar land och Östergötland föreslagna jernväg, frå Katrineholm framgå öfver Stens bruks egoområd till Norrköping. Härifrån skulle banan fortsätta öfver Linköping till Mjölby, samt vidare genor nordvestra delen af Småland, söder om sjöarn Sommen, Säbysjön och Ralongen till Tenhul Enär emellertid rikets ständer, i öfverensstä: melse med K. M:ts förslag, beslöto att vestr stambanan skulle förläggas vester om sjön Mäla ren, blef deraf en följd, att linien mellan Stock holm och Katrineholm kom att tillhöra denn bana. Vid de af den sedermera i nåder förordnad jerhvägskomite anställda undersökningar för be stämmandeaf östra stambanans ändamålsenligasts sträckning, har föreningspunkten med den södr af flera skäl ansetts böra förläggas till Nässjö Tveta härad af Jönköpings län, hvarigenom skull åstadkommas den kortaste förbindelse emellar hufvudstaden och rikets södra orter. Då ifråga varande stambana, jemte sitt hufvudändamål, sö dra Sverges förening med hufvudstaden, synt komiten Söra i främsta rummet asyfta att för binda Norrköping, såsom en af rikets vigtigastc stapeloch fabriksorter, med såväl hufvudsta den, som norra, mellersta och vestra Sverge, ha: banan från Katrineholm blifvit utstakad närs vinkelrätt mot den vestra stambanan, i rak sy: lig riktning till Norrköping. Dep denna sträcka mötande betydliga lokala svårigheter föranleda lestsamma arbeten, isynnerhet vid nedstigandet från Kolmorden till slättlandet omkring Norrköping; men komiten har dock, i betraktande af stadens gynnsamma belägenhet, dess stora folkmängd och, genom en omfattande fabriksoch handelsrörelse, väsentliga betydenhet för trafiken, ansett dessa svårigheter icke böra afskräcka fiån banans ledande till denna stad. Vidare och med afseende på hufvudriktningen för nuvarande landtransporterna inom ÖsterRE samt ortens befolkningsoch näringsrhållanden, har komitån låtit från Norrköping utstaka fortsättningen af östra stambanan i sydvestlig riktning, öfver Göta kanal vid Norsholm, till Linköping och Mjölby, genom provinsens bördiga delar och öfver en i allmänhet gynnsam tcr.äng, samt derifrån förbi sjön Sommens norra ända till Nässjö, hvarigenom banan jemväl komme att, till förmån för trafiken, genomskära mid ten af och leda till lämpliga afsättningsorter för bördiga norra Wedbo härad i Jönköpings än. Östra stambanans a och anläggningskostnad är af komitn beräknad sålunda: fren Katrineholm till Norrköping 4 mil 25,930 fot 4,934.05: från Norrköping till Linköping 4 mil 7.720 fet 3,173.242, från Linköping — till 40 mil 24.500 fot 743 a 19 mil 22150 fot 15,513 . Till K. M. har dess befallningshafvande i Östergötlands län insändt en af utsedde deputerade till K. M. ställd skrift, hvaruti bemälde deputerade, på grund af dertill erhållet uppdrag vid ett inför K M:ts befallningshafva med länets invånare hållet sammanträde få löggning rörande den östra stambanans lämpli gaste sträckning, i underd. anhållit om nådig framställning till rikets ständer. angående medels anvisande till omförmälde stambanas anlägg ning i den af komitån föreslagna riktning; och hafva jemväl från K. M:ts befallningshafvande i Calmar län inkommit ett större antal petitioner, med anhållan att anslag till berörde stambana måtte af rikets ständer äskas, men att banan, så vidt möjligt, måtte läggas öster om sjön Sommen. Uti siu år 1856 till rikets då församlade stt der aflåtna proposition i ämnet förklarade sig Kongl. Maj:t gilla den för ifrågavarande stambana då utstakade sträckning från Katrineholm öfver Norrköping och ER till trakten af Tenhult. Den till någon del förändrade sträckning, uti hvilken banan vid öivergången från Östergötland till Småland sedermera blifvit af komiten utstakad, har varit en nödvändig följd af förslaget att bestämma Nässjö till föreningspunkt mellan södra och östra stambanorna; och då rikets ständer vid sednaste riksdag gillat förslaget att framdraga södra stambanan till nämnda unkt, samt; hvad angår den väckta frågan att leda östra stambanan öster om sjön Sommen, på sätt här ofvan förmäles, upplyst är, att betydande lokala svårigheter härför möta och att banans förläggande i denna riktning äfven skulle fördyra anläggningskostnaden, har K. M:t ansett den af jernvägskomitån för ifrågavarande stambana föreslagna sträckning böra antaga De många vigtiga fördelar, som genom de stambanans anläggning skulle för det allmänna nppkomma, kunna icke af K. M:t förbises. Så länge denna bana ännu icke kommit till verkställighet, är Östergötland, en af rikets bördigaste och mest befolkade provinser, med dyrbara industriella — anläggningar, betydande jernoch kopparverk samt rika odlingstillfälien, i nad a all jernvägsförbindelse med det öfriga landet. Den vattenkommunikation provinsen eger i Göta kanal, ehuru för vissa trakter utaf väsendtlig vigt, kan dock endast iringa mån uppväga de fördelar som en under alla tider af året till EE SSR er pe erbjuder. Men ej blott för Östergötland, utan äfven för en stor del af Nerike, Södermanland och norra Småland utgör östra stambanansfanläggande en fråga af stor framtida betydenhet: Medelst denna bana skulle nemligen för dessa orter beredas en lätt och beq väm förbindelse med Norrköping, hvilken stud sålunda komme att blifva den naturliga stapel orten för en betydande del af dessa landsk Den vestra stambanan skulle ock härigenom otvifvelaktigt tillföras en stor både personal. och varutrafik och statens inkomster af denna bana sålunda i samma mån ökas, På grund af alla dessa skäl och då, enligt hvad chefen för statens jernvägsbyggnader nyligen hos K. M:t anmält, ytterligare företagna undersökningar å den i tekniskt afseende svåra sträckan vid nedgången från Kolmården gifvit vid handen, att den af jernvägskomitn beräknade kosmnaden för Jinien mellan Katrineholm och Norrköping kan, utan någon öde förändring af Hniens längd, minskas med 800.000 rdr och sålunda redsattas från 4,934,053 rdr till 4,134,053 rdr, vill K. M:t härmed föreslå rikets Ständer att, till påbörjände af östra stambanan ifrån Katrineholm öfver Norrköping och Linköping, vester om sjön Sommen, till trakten af Nässjö, anvisa det Tör auläggningen af sträckan, emellan Katrineholm och Norrköping erforderliga -belopp i jemnadt tal af 4,135,000 rdr. (Forts) representanter uti Atlc Py rä AE

27 november 1862, sida 3

Thumbnail