Smärre fartyg för ris från Burmah hafva varit mycket begärliga; vi hafva befraktadt till 90 s. Stora Britannien eller Kontinenten från Akyab, Rangoon eller Bassiein, och kunna ännu lacera sådana till samma rate att gå ut i balast med val af Östersjön å 2 s. 6 d. extra. Utfrakterna till Kina hafva fallit, men icke betydligt. För salt till Kalkutta ha båfraktnin? ger gjorts å 25 s. fritt från adress Com:n, men vi kunna placera ett neutralt fartyg å 26 s. fritt från adress, eller 29 s. med full adress. För Aden ha erhållits bättre rater med anledning af begär derför för franska komp.; gångbara frakter är 37 s. från Cardiff. I guano-traden har en liten stegring på frakterna frambringat en myckenhet tonnage och hafva vi RT haft lifliga affärer. För Mauritius fullbordade vi våra order i början af förliden månad å 70 s.; och äro nu hastigt fyl:? lande våra order för Kontinenten. Följande frakter äro uteslutande i våra händer, och re: kommendera deras snara antagande — från Chin: chas till Belle Isle för order, för en hamn emel: lan Duzskerque och Bordeaux 4—5; till Dun? kerque direkt (fartyg som drager litet vatten) 4—; till Cowes, för Hamburg eller Rotterdam 3; 15 s., till Rotterdam direkt (under 700 tons) 3, 15 s. Vi kunna äfven placera tonnage å 73 s. till Antwerpen. För Stora Britannien är ra? ten fortfarande nominel å 65 s. i Exporttraden till Australien och Nya Zeeland har förbättrats, och tonnage begärligt, för far: Ne af hög klass ha höga rater blifvit betalte, i befraktade förliden vecka å 70 s. pr register ton för Melbourhe och 72s. 6 d. för Adelaide; vi qvotera fortfarande 70 s. för passande fartyg för Australien och Nya Zeeland — hem från Wal: laroo (nära Adelaide) 70 å 75 s. för koppar malm direkt till Swansea. ; Utfrakterna till Indien och Kina att lasta här äro matta, tillgången på tonnage varande större än begäret derför, synnerligast till Bombay; för stenkol från Cardiff till Hong:Kong 38 s.; Shanghae 48 s.; från Norden till Shanghae 52 — från Ris-hamn till Stora Britannien eller Kontinenten 90 s.. för smärre neutrala skepp att gå ut i ballast. Liverpool till Rangoon och åter 82 .s. 6 d.z; Moulmain till Stora Britannien 5 — Teak —; Java 80 s. å 82 s. 6 d. Stenkols: hamn till Singapore och åter 105 s. val af Kanton 110 s., eller Shanghae 115 s. Månadsbefraktning i Kina 17 s. 6 d. pr register ton. Sunderland till Madras 30 s. för jern, stenkol och cokes och 75 s. för socker eller bomull till Lon: don eller Liverpool. — Liverpool till Kalkutta och åter till Stora Britannien eller Kontinenten 5, 10 s., eller 80 s. endast hem; från Bom: bay 60: s.; Malabarkusten 75 s., Singapore 75 s., Ceylon till Lohdon 80 s. eller 5 — med stenkol ut; London till Bombay 25 s. å 27 s. 6 d., död vigt; Kurrachee 40 8.; London till Goda Hoppsudden 45 s. register ton. Liverpool till Kalkutta 26 s. salt eller 29 s. med full adress Com:m; Tyne till Kalkutta 28 — Singapore 25 —, eller 2 8. från Wales. Utfrakterna till Stilla hafvet och Vestkusten af :Södra Amerika hafva stigit obetydligt; vi befraktade under förliden månad å 30 s. från Sunderland och 23 8. från Liverpool till Callao, och vi qvotera nu 32 s. 6 d. från Leith. Från Brasilien och Vestindien äro raterna fasta men görs litet; från London till Rio Janeiro 30 s. död vigt och 50 s. och 5 4 hem. London till Pernambucco 20 s., och 45 s. och 5 46 hem; Cadix till Rio Janeiro och åter 72 s. 6 d. 5 4 eller 2 s. 6 d. extra från stenkolshamn, Cadix till Rio Grande och åter 85 s. eller Platafloden 70 s. eller salt, endast ut 32 s. 6 d.; Marseille till Santos 2 s. salt; Newport till S:t Thomas 14 s., Jamaica 16 s., Havana 14 s., Colon 20s., Minatitlan 65 s. å 70 s. Mahogany, Belize 55 8.3; London till Demerara och åter 65 s. å 67 s. 6 d., London till Berbice och åter 67 s. 6 d., stenkolshumn till Havanna och åter 72 s. 6 d. Medelhafvet och Svarta hafvet — från London till Malta och Alexandria och åter 10 s. pr qv. bönor... Donaufloden 9 s. 6 d., från Alexandria för fartyg icke öfver 2000 qv. 6 s., eller upp till 1500 qv. 6 s. 3 d första klass. sån Newyork till Stora Britannien 8 s., för order 7 s. 6 d. direkt hamn; Boston eller Portland 7 s. 3 d. Från Newcastle eller Sanderland till Alexandria 20 — pr keel stenkol, Alicante 24 —, Barcelona 26, 10 s., Cadix 16 —, Konstantinopel 22, 19, Genua 23 —, Gibraltar 18 —, Lissabon 18, 10.s., Mallaga :20 —, Malta 18 —, Marseille 20, 10 8., Odessa t 19, 10 s., Triest 21 —, Venedig 26 — STJÖFARTSUNDERRÄTTELSER, Stockholm. TInkomne: . Nov. 42: Svalan, Nordvall, Malmö, sill mjöl: Selma. Segerdabl, Kylleu, kalk 2 Sumpar 4 galeas från Åland med ved viktualier; Transit 4 2 (å), Söderlund. Köpenhamn, styckegods; Familjen, Jansson, Löbeck, barlast Till lastning anmälde: — 42: Superior, Pettessson, Westersjön, Jern c. Utklarerade: — 492: Svea (å) Nylen, Löbeek, jern åc; Helesa Fredrika, Nilsson, Östersjön, d:0; Nöjsam, Silander, Åbo, bark; Ossian, Johansson, Helgerum, salt; Carolina Wilhelmina Carlsson, Hammar, krossglas; Lotten, Lind, Callerö, salt. TELEGRAF-RAPPORTER. Nov. 13. kl. 41 f. m DALARÖ: SSO. Ank: Najaden, Svensson, Åhus, brånvin; Svea, Sydow och Prottning Lovisa (å).— LANDSORT: SS0. — SANDNAMN och FURUSUND: Tjocka. i ANMÄLDE RESANDE den 13 Nov. Fabrikör Hellberg och Fanjunkaren Grenberg, Örebro, M 5 Stora Gråmunkegränd; Löjtnant Ekerman Småland, JM 47 Beridarebansgatan; Kaptenlöjtnant Witt, Karlskrona,