rt FA an eiiomskwna sämt ena hörnet af vignetten afskuret varigenom, om vignetten, som är af särdele: tjockt papper, blefve från cigarrlådan skild, der ovilkorligen sönderfaller i 6 särskilda delar och säledes icke kan gifva anledning till missbrul:. Stockholm den 4 November 1862. E. G. Tjäder son. Vestra stambanan. Till dem som i går åtföljde jernvägsinvigningståget utdelades en tryckt promemoria, ionehållande åtskilliga uppgifter till ledning för deltagarne i dessa dagars festligheter. Men derjemte förekom 1 densamma en kortfattad beskrifning på hela jernvägsanläggningen, uppgifter om de orter den genomskär, de siällen som passeras 0..s. V. Denna nätta beskrifning synes oss i närvarande ögonblick ecsa det allmänna intresse att vi anse oss böra här återgifva det vä sentligaste af densamma. Den börjar med: Södra Bangården. Stationshuset och öltriga bygnader härstädes äro hvarken till storl:k eller utseende sådana, som mån bör vänta sig vid vestra och framdeles äfven södra stambanans slut punkt i landets hufvudstad. På Kongl. M:ts nådiga framställning hafva också rikets ständer endast anslagit me lel till, såsom den i ständernas beslut kallas, en anhaltstation på Södermalm, dermed betecknand , att nämnde station är till en del provisionel och för framtiden endast alseende nämda stadsdel, samt att en annan station, till storiek och prydnad öfverensstämmande med rörelsens :ordringar och hufvudstadens anseehde, framdeles måste i hjertat af staden anläggas. BSjelfva bangården är utfylld och planerad i den så kallade Fatburejön, hvil ken sjö derigenom blifvit förvandlad till fast mark. Till vnnande såväl af detta i sanilärt hänseende för Södermalm vigtiga mål som ock till beredande af utrymme för bangård. h:r Stock olms stad lemnat ett bidrag af 150,000 rdr, Ifrån bangården framgår banan i en sakta lutniog vesterut. Till venster på en bergshöjd synes den s. k. vattenborgen eller stora reservoiren för Stockholms vattenledning. Längre fram till venster utbreder sig en med holmar beströdd vik af Mälaren (Årstaviken) öfver hvilken jernvägen är ånlagd på en bank med rörlig bro. Denna 900 iot långa bank, som inalles har kostat 110,000 rdr, innehåller 20,000 kub.f:r fyllningsämnen, har 32 fots vattendjup på sidorna och 70 iot till fast botten. Bron, tillverkad vid Motala af jeroplut, är 90 fot lång samt har 2:ne 32 fots spann; sjelfva jernarbetet har kostat 13.500 rdr och totalkostnaden, iuberäknadt grundläggning och granitmurar, upp går till Örhkring 40,000 rdr. oh Vid passerandet häröfver synas till vinster höjderna bortom Skanstull med Taurito sockerbruk, och till höger Mälarens segelled, Reimersholm samt det med sommarställen bebyggda Löfholmen. Tåget passerar härefter långsamt firbi den vid södra stranden af Årstaviken belägna Liljeholms station med dess lokomotivstallar, cokesmagasin och verkstad för rörliga materielens underhöll. Denna verkstad, till en början anlagd med alsigt att framdeles vid banans vidare utsträckning flyttas till staden, har cmellertid fått den storlek och soliditet till byggnadssättet att den kan tjena till centralverkstad för både norra och södra stambanorne cm dessa framdeles medelst en sammanbind ningsbana genom hufvudstaden blifva förenåde. Straxt söder om och helt nära Liljeholmehs station passeras en större bergs ning och derefter, till venster utmed stränden, ett nyanlagdt etablissement för cokesbränning, tillhörande ett engelskt bolag och särdeles gynsamt beläget för lev. rans af cokes för jernvägens behof. ÅA: samma sida möta omvexlande vyer öfver Årstaviken och, sedan dessa af en djupare berggenom:prängning blifvit undanskymde, ingär tåget i den 930 fot långa, 18 fot bre da och 18 f:t höga Nyboda tunneln, utsprängd i sjelfva klippun, hvarå arbetet kostat emeilan 140 och 150,000 rdr. Efter att hafva passerat denna tunnel äfvenso:m ytterligare en djupare beskärning befares en större bavk 2 å 300 fot lång, 20 fot hög och med 40 å 50 fots djup till last botten. Härifrån synes till höger Westberga herregård, tillhörig enkegrefvinnan Sparre, och till venster, efter det en större bergskärning af mer än 1000 fots längd åter passerats, Brännkyrka och Elfsjö säteri det sednare tillhörigt vuv. landtmarskalken herr grefve G. Lagerbjelke. Tåget fra: går härefter cn kortare sträcka genom en skogstrakt n.ed-omvexlande djuj a mossar oci berg, hvarefier Huddinge kyrka och prestgård visa sig till venster och träxt derefter till höger Huddinge jernvägsstation, på ett afstånd af 1,1 mil irän hufvudstaden Nära invid denna station och på samma sida om jernvägen synes Fullersta herregård. Eilter 1, mils väg möter till höger ur plicken af den vackra trakten kring Tulling sjön, utmed hvilkens sydligaste strand jern vägen framgår på en bank af ansenliga di mensioner. Denna bank är 600 fot lång (5 fot hög öfver vattenytan och, på djujrte stället, 60 fot derunder (sålunda inelle: 135 fot från bankens topp til fast buuen) amt innehåller 30,000 kubikf. fyllning, sor ill största delen utschaktats ur närliggand kärningar. Köstnaden för deita arbete upp sår fill mer än 135,000 rdr. Efter att halva ramvått öfver banken. hvarvid till höcer