Article Image
AA bv a ARVSUUAUCI UA RN arte CU CU BUS Pp sv. mil vid en trafik af 12 mill. ctr pr år blifva sålunda: direkta drifkostraden 0,333. Jernöfverbyggnaden 0,004. i m. m. 0,003. Trafikbetjeningen 0,1. eller sammanlagdt 0,440. eller i jemnadt tal ett halft öre. Mången anser en tratik af 12 millioner ctr pr år på vestra stambanan vara alltför högt tilltaget, då man nu beräknat den till blott 1 å 2 millioner, och sannt är att den kan bibehållas vid detta låga belopp, om trafiktaxan sättes så högt, att allmänheten blot: motvilligt begagnar banan, men säkert är ock att om taxan lämpaus efter allmänhetens billiga önskningar, blir resulta: et helt annat, så att, beloppet 12 millioner ctr kommer att stiga flerfaldigt. Tal. omuämnde 1 sammanhang härmed hurusom ett engelskt-franskt handelsbolag ämnade ingå till svenska regeringen med begäran om vissa fraktbestämmelser för dess transitogods från England och Frankrike till. Ryssland och tvertom, uppgående kalkylerna här till belopp af successivt 1, 5 och 10 millioner centner. Man kunde deraf bedöma hvilken framtid vestra stambanan gär till mötes. (Vi vilja sedermera närmare redogöra för detta intressanta moment.) Moan behöfde alltså ej bysa någon farhåga för att sät a ned våra frakttaxor, börande den vinst, jernvägarne bereda åt landet, uttryckas ej i riksdaler, som inflyta till statsverket, utan i det antal passagerare och det belopp af gods, som blifvit på dessa vägar transporterade. Under talets lopp erinrade tal:n, att den skilnad måste göras mellan godsoch personaltrafiken, att under det den sednare bör försiggå mycket hastigare än hittills (här gäller ordspråket tid är pengar) så är för godstrafiken. i allmänhet en hastighet af2!, mil i timmen alldeles tillräcklig; då större brådska det påkallar, må godset skickas med personaltågen. Sedan. ordf. uppmanat de närvarande att framlägga de cärskilda erfarenheter, som hvar och en egde af de nuvarande förhållandena, upplyste brukspatron Proschwitz jå Flova att många artiklar, efter den nya taxans införande, föras från Floda till Göteborg billigare pr axel på landsvägen än på jernvägen; så hade nyligeu 100 lass virke på förra sättet transporterats till vämnde stad. Med ladugårdsprodukter blir frakten dräglig, då de gå 1 skeppundtal, men man har i Göteborg den svaghetea att vilja halva smöret färskt, och när det så transporteras i mindre qvantiteter uppgår kostnaden till 6 sk. pr E(!); Nu anländer bantiåget till Göteborg kl. 4; godsmottagaren får ej sin Pnotis? förr än kl. 6; när han så kommer att afhemta sin vara, är magasinet stängdt. För mjölktransporten ligger häri ett oöfver vinnerligt hinder, oberäknadt allt bråk och obehag i öfrigt, varande det sålunda isynnerhet för den mindre jordbrukaren svårt, om ej omöjligt, att göra sig sina ladugårds produkter till godo på fördelaktigaste vis. Tal:n redogjorde för en affär, han baft med trafikstyrelsen rörande transport af faskiner, Sedan han uppgjort om en trans port af 50,000 faskiner till ett pris af 3 rdr pr mil pr vagn, fann ban sig likväl debiterad till dubbla priset. Klagande hbäröfver erhöll tal:n till svar alt inga skriftliga Ordres ingått. Major Norström lofvade att sa ken skulle arrangeras, men det blef intet af! förrän tal:n pr telecraf meddelat sig direkt med chefen för statens jernvägar. — Med Augusti inträdde den nya taxan och trots den ingångna öfverenskommelsen debiterade man uu 4 rdr i st. för 3. Ålven nu hjelpte ej mundtliga, utan erfordrades skrifiliga besked och äfven nu tarfvades högste chefens mellankomst. Mun finner lätt att alla dessa omgångar och detta trassel ej befrämjar trafiken. Handl. Brag i Sköfde klagade öfver att stationsmagasinerna, till följd af otillräcklig betjening, måste hållas allt för lång tid. stängda, så att en godsemottagare nödgas afbryta sitt arbete. Anmärkte vidare mot stadgandet att kreatur numera ej fi föras på jernvägarne, utan att der medskickas en vaktare, för hvilken biljett fram och åter mäste köpas, hvilket betydligt ökar kostnaden för denna transport. Ansåg att den stipulerade algiften ar 10 öre för notis?, som drabbade Sköfde med 3 å 400 rdr, vore en obillig beskattning samt anmärkte att när misstag i-liqvideregtrum, bletve det väl rättadt, när afsändaren betalt för litet, men hade motsatsen inträffat, blef det troligen ej yppadt. Kapten Berg ville, då man nu börjat anföra data, också draga sitt strå till stacken. Ville ej tala om bomull och garn, hvilka draga så höga afgilter, att tal:n heldre ta-: git dessa effekter pr landsväg, men anförde, rörande spanmål, utt säd i mindre qvantite-. ter kostade 75 4 mer än i vagnslast. Tal:n redogjorde tillika jör transporten af oxar och de missförhållanden, som dervid egt rum. Anmärkte att taxan för kalk nu är dubbelt högre än förut samt att, för ett paket mönja, som kostat 25 öre, måst erläggas för notisen 10 öre. Slutligen anmärktes att jern vägen ej blott ej ansvarar för gods, som icke är afhemtadt inom 24 timmar, utan ej ens mottager en anmärkning rörande sådant ods, itall något blifvit förstördt eller gått förolyckadt, sednare än 24 timmar efter dess ankomst. Riksdagsmannavalen. : Borgareständet. Det nya riksdagsmannavalet för Sundsvall egde rum den 1 Oktober, och tillföll dervid rektor Berggren 260 röster af 46 röstegande, och borgmästaren Ahlgren 146 röster af 25 röstegande, och blef sålunda rektor Berggren utsedd tisl stadens ombud vid instundande riksmöte Emot rektor Bero

6 oktober 1862, sida 3

Thumbnail