På förslag af mag, Hedlund bestämde man sig s utligen för följande resolutioner: 1:0) Mötet har, på grund af vunna upplysningar om den erfarenhet, som å olika orter gjort sig gällande, kommit till den bestämda öfvertygelse, att trafiktaxan å statens jernvägar är myc: ket för hög, särdeles i fråga om de längre afstånden, för att. jernvägarnes ändamål skall blifva uppfyldt, när saken ses från synpunkten af säväl statsverkets som landets och de enskildas fördel och gagn. 2:o) Då de af nu gällande föreskrifter åt trafikanterna lemnade rättigheter och skyldigheter ej stå i jemvigt, och då bestämmelserna på mångfaldigt sätt lända till de trafikerandes obehag och förfång, så uttrycker mötet den åsigt, att dessa föreskrifter böra reformeras i den riktning, att jernvägarnes förvaltning blir ordnad icke efter trånga embetsmannaformer, utan på -ett aflärrmessigt sätt; börande trafiken skiljas från ingwniörskapet. 3:0) Mötet anser att vid anläggande af stationer vederbörande länsmyndigheter och kommuner böra höras. 4:0) Mötet beslutar nedsätta en komite, för att till K. M:t ingifva en petition om en ny taxa på a af enligt erhållna upplysningar uppgjordt förslag. Dessutom syntes man vara ense om alt mycket godt för trafiken skulle beredas, ifall det medgåfvos stationsinspektorerna att befatta sig med kommissionsaffärer. Till ledamöter i ofvannämnda komitå, som skall föreslå ändringar i nu gällande jernvägstaxa och i öfriga föreskrifter rörande jernvägstrafiken samt uppsätta ett förslag till en till K. M:t ställd underdånig ansökan om vidtagande af ätgärder för trafikens underlättande och hvad som i öfrigt kan befordra landets och jernvägarnes förenade fördel och gagn, utsågos: häradshöfdingen Hessle å Hjelmared, brukspatron Cassel å Laxå, handlanden Hollender i Falköpg grosshandlarne L. G. Bratt och J. A. oman i Göteborg, kapten Berg a Nääs samt possessionaten Ljunggren på Torp. Mötet, som ej slutades törrän klockan närmare sex på e. m., ajournerades till den 2 nästkommande December, då det skall fortsättas här i Göteborg.