Den nya jernvägskommunikationen Örebro— Göteborg. (Korrespondens till Aftonbladet.) Göteborg den 2 Aug. på aftonen. Denna jernvägskommunikation, som sammanbinder Hjelmaren och Mälaren med Westerhafvet, öppnades i går utan alla ceremonier eller högtidligheter, så vidt man ej såsom invigningshögtidlighet vill räkra att, då morgontåget atgick från Göteborg, den ä bangården församlade folkmängden utropade ett hurra för öfverste Ericsson, som medföljde tåget. I trängseln ombord på det i går från Stockholm afgående ångfartyget Arboga n:o 1 märkte man redan et inflytande af den nya kommunikationsleden, och oberäknadt nyhetens intresse torde man kunna antaga att det största antalet af resande mellan hufvudstaden och Göteborg kommer att begagna densamma till dess vestra stambanan 1 sin helhet öppnas för trafiken. Resan öfver Örebro blir under nuvarande förhållanden icke obetydligt billigare än kanalresan. Örebro hotell, som torde kunna anses för det största och präktigast inrättade i vårt land, torde under vanliga förhållanden kunna lemna nattlogis åt dem, som på alnarne anlända från båda hållen och lärer väli annat fall få i författning om arrangerandet af fämpliga annexer uti ett eller annat af de många ståtliga privathusen i dess närhet. I går afton, när de båda stora bantågen från Arboga och Göteborg ditförde åtskilliga hundradetal af passagerare, blef hötellet snart öfverfyldt och de, som kommo för sent att der få-plats, hade till en del icke ringa svårighet att finna logis. . Deti däg på morgonen från Örebro afgående bantåget var ganska betydligt. Öfverste Eriesson återvände med detta tåg till Göteborg: Oaktadt den tidiga afgångstimman, kl. 6 på morgonen, var bangården fylld med en mängd åskådare. Statens bangård i Örebro ligger helt nära intill den Köping-Hultska och båda stå genom utlagda spår i förbindelse med hvarandra, Stationsbuset är ganska ansenligt och rätt vackert, men tyckes i arkitektoniskt hänseende erhålla en Ng rival uti det präkan slott med torn och yglar, som man håller på att uppföra i närheten och som kommer att inrymma — Segelbergska tändsticksfabriken. 7 Från bangården löper statsjernvägen på vestra sidan om staden och går på en vacker bro öfver Svartån. Efter att ha passerat denna, förlorar man inom få ögonblick Örebro ur sigte, passerar förbi Nasta och Lugnet samt i närheten af Adolfsbergs helsobrunn, far öfver en sträcka af Mosåshedarne och stannar för ett ögonblick vid Mosås anhaltstation, som ännu blott är helt provisoriskt arrangerad. Lifregementets husarkår har i värheten häraf sin exercisplats. Härifrån färdas man på vestra sidan om Mosjör förbi den vackra Lewenhauptska egendomen Säbylund, ser på något afstånd till. venster Kumla ståtliga kyrka och stannar vid Kumla station, liggande ett stycke till venster om Kumla kyrkobyy som för icke längesedan liknade en liten prydlig köping, men hvilken nu blifvit spridd genom skiften och utflyttningar. Kumla pastorat, som en gång innehafts af Franzn och som hörer till di större i riket, är nu ledigt, men förminskas nu derigenom att annexet Hallsberg kom mer att frånskiljas och bilda särskildt pasto rat. Exemplet förtjenar efterföljd på mångt ställen; )