Article Image
Hr Johansson föreslog att staten utsatte ett täflingspris för läroböcker, LOSE i tvenne paralella, med olika stil tryckta kurser. Hr Malm utvecklade sättet att erhålla en samling, samt erbjöd sig lemna undervisning kostnadsfritt i prepareringskonsten. Skänkte några af honom utgifna brochyrer till mötet, Doktor Wieselgren föreslog att mötet insände en RR till samtliga skolsiyrelser om nödvändig eten af !uftvexling i skolorna. Hr Landen påpekade nödvändigheten af ett lagstadgande om anskaffande. af skolmateriel, emedan det är ganska svårt att på vanlig väg erhålla dylik. Hr Rosenberg ansåg ej nödigt att reglementera materielen, emedan vi hafva skoleinspektörer, hvilka kunna föreskrifva hvad som erfordras, Försartlingarne böra tillhandahålla denna materigly hvaraf kommunen: bidrager med hälften och staten med den andra hälften. Betonade nödvändigheten af likartade läroböcker inom samma stift. Hr Ljung förenade sig med hr Meijerberg, men önskade derjemte en jordglob samt en karta öfver det heliga landet. Hr Ekström föreslog samma materiel för alla skolor. Hr Berggren instämde i nödvändigheten af, ett lagstadgande för materielen. r Bergman förordade en petition till regeringen om behofvet af materiel för seminarierna. Hr Msijerbery afrådde från att vänja folket vid att få och få; det bör sjelft göra något... Väggkartor, en räknetafla, bord och bänkar äro nödvändiga. Man bör ej begära för mycket. Hvarje barn bör hafva sin egen bok, hvilken det bör 8 medtaga till hemmet. Hr Lundström instämde med hr Ekström. Afrådde från att barnen medtaga böckerna till hem met, emedan de derstädes oftast förstöra dem. (Forts.)

17 juli 1862, sida 4

Thumbnail