Article Image
SE ARA RT En återblick på skolreformen. (Slut från gårdagsbladet.) Linearteckning, såsom geometrisk grundläggning införd vid vår skolas början, har sedermera blifvit i allt flera skolor antagen. Alldeles på samma sätt med teckningskonsten, som numera också är af skollagen påbuden. Matematiken, vanvårdad under den äldre skollagen, blef i denna skola ett allvarligt läroämne, och fordringarne i nuvarande skollag, liksom ämnets behandling i åtskilliga skolor, visa ett ofantligt framsteg. Naturlära, så vidt den rörde kunskap om växtoch djurverlden, infördes bland läroämnena vid denna skolas stiftelse, när föga spår af densamma fanns i elementarundervisningen. Hon har sedan efterföljts af flera naturvetenskapens begynnände grenar. Först småningom, och efter mycket motstånd, hafva någrå af dessa ämnen blifvit i skolorna införda, i åtskilliga med stor framgång, samt i de båda sednare skollagarne påbudna. Det skall väl icke länge dröja innan skolbarnen, som läsa så mycket annat af vida mindre värde, äfven få något begrepp om de stora och enkla lagarne 1 den omgifvande naturen, om de underbara egenskaperna hos de föremål, vi alldagligen se eller taga i vår hand. Aldre lärjungars användande cåsom biträden vid de yngres undervisning ärvisserligen något, som sedan äldsta tider brukats i elementarläroverken; men det var först vid Carlberg och vid nya elementarskolan som man, med föredöme af den i folkskolorna införda vexelundervisnings-metoden bragte detta till något slags system, hvilket också icke gerna är möjligt, annat än i sammanhang med vår skolas öfriga anordningar för undervisningen. Att emellertid grundsatsen, med urskiljning tillämpad, är af en hög betydelse både från undervisningens och uppfostrinMå synpunkt, har åtminstone vår erfarenhet icke jäfvat. Skoltukten, hvars förfall skollärare i utgifna skrifter och i offentliga handlingar erkänt samt isynnerhet för gymnasierna allmänneligen öfverklaget och hvilket äfven väsentligen bidragittill dessas förvandling till elementarskoler — skoltukten har denna skola lyckats upprätthålla (för såvidt fråga är om egentliga disciplinära åtgöranden) genom tvenne helt enkla medel, nemligen att hvarje gosse eger en bok, der läraren antecknar anmärkningar vid hans seder eller hans flit, samt att kroppslig aga endast användes efter erhållen törst enskild och se dan inför skolan skedd offentlig varning samt slutligen nedflyttning till straffklass. Dessa tvenne till utseendet så ringa, men på kännedom om menniskobjertat grundade medel, använde af denna skola sedan dess första dag, har erfarenheten visat vara så verksammu, att med all stränghet hos lä rarne aga sällan behöft ouvändas, och ännu mindre under de sednare åren än förut; att varning för straffklass eller nedflyttning deri oftast varit nog att hejda okynnet, utan att någon aga behöft följa, ja, att stundom åratal förflutit utan att ins någon nedflyttning behöft ske. Detta såväl ecm den omständigheten, att anmärkningar vanligast förekomma för de lägre klasserna visar bestraff. ni. gssättets uppfostrande kraft. Oaktadtåtskilliga af bufvudstadens skolor redan till 1832 års skolrevision anmälde, att de anta: git anteckniugsböcker och att aga derige. nom inskräsktes, ansåg likväl denna revi sion saken vara ett olämpligt bokförings.

15 juli 1862, sida 3

Thumbnail