LITTERATUR -TID ING. Innehåll: Något om dramatisk konst, ev! Sverge. — Bulwer, En :nderiig historia katalog öfver expositionen i London havdelskatalog. — Litteraturoch ko Något om dramatisk konst, enkanno ligen i Svergo. I förhållande till det litterära området gifves det knappast något land med ettstör:e antal fc felade dramatiska författare och me:l skarpare teaterrecensenter än i Sverge, d. v. s. i Stockholm. Oaktadt det svenska folklifvet och hela den nationella individualiteten, såväl i dess särskilda uppenbarelser som i politiskt och historiskt hänseende, innehåller rika materialier till dramatisk behandling; oaktadt språket har uttryck både för känsla och humor, och allmänheten är mottaglig för hvarje någorlunda rimlig kombination, heter det dock ännu beständigt, att komedien icke kan trifvas i Sv:roe. Bilvarpå grundar sig då detta säkerligen oriktiga påstående? Ej kan det vara af brist på ämnen att skildra och framställa. Hela den svenska novell-litteraturen, så rik på intressanta typer, ja, framför många andra Fredmans epistlar med sina högst egendomliga figu rer, vittnar häremot; medan å den andra sidan ofta utmärkta skådespelaretalanger blott allt för sällan få tillfälle att träda i den inhemska kon stens tjenst. Månne det vore nog mycket vågadt att tro. det den dramatiska missväxten i Sverge har till någon del sin orsak i fosforismen, såsom frukt af den tyska smaken, hvars ensidighet närmast betecknas af hat mot och förakt för allt som är eller kallas franskt? Det skulle bli allt för vidlyftigt att här utveckla dessa hos oss säkert ännu rådande ger maniska antipatier och granska deras goda elle onda sidor; men i trots af alla sofismer, kan mar dock tryggt tillerkänna fransmännen trenne fx: träden. De slåss förträffligt, och de förstå lik. bra att skrifra som att spela komedi. Tyskarne och deras litterära anhängare gjorde bättre i att,i stället för att upplös: och plundr: den franska repertoiren, af fransmännen lära bygga, eller om man hellre så vill, hoptinra (charpenter) en teaterpjes så, att den som ci lätt seglande skepp kan bringa sin laddning a! menniskokännedom och fantasi till dn hamn der målet är att lära på samma gång som at roa och intressera. Visserligen har denna byggnad ofta förledt de franska förta arbete, lika svagt i e: seende; men om vi a oss vid allt det go den franska teaterlitteraturen erbjuder, kunna vi lära ännu en sak af den, nemligen att studera lifvet och scenen, innan man försöker att framställa det förra på den sednare. kb Detkan icke bestridas, att våra flesta förfatsom i mora