Article Image
skada Stockholm mera, än Kronstadt Petersbur es anser tvärtom motsatsen blifva förhållande om dehma jernvag ej kommer till stånd. Ka icke Stockholm skaffa sjgtörbindelse med öppn hafvet under hela eller ätminstone hufvudsakl gaste delen af året, blir,den naturliga följden s vestra stambanan, att hela landets bästa krai och kapitalstyrka samlar sig i Göteborg, emeda denna stad är tillgänglig under längre tid af åre Nynäs blefve enligt min tanke i alla fall en blot förstad till Stockholm och tusentals mennisko samt millioners kapital, som nu hvila jemförels vis önyttiga, skulle härigenom vinna förmånli och kraftföll verksamhet till hela. statskroppen båtnad och förkofran Ju mera ett lands natui liga tillgångar utvecklas och tillgodogöras, dest mera. folk fordras, för att åstadkomma detta; j mer lättheten af billiga och snabba kommunika tioner ökas och härigenom nödvändigheten at för månader magasinera landets produkter min skasy dess mindre käpital fordras till rörelsen bedrifvande, men desto större blir den stutlig: vinsten, emedan samma kapital kan omsätta flerå gånger om året och sålunda komma verk ningarne af.en dylik kommunikation att förgren: sig öfyer hela landet: Medvhänsigt till Rysslands blifvande förmåg: att-förmånligt bidraga till trafiken på vestre stambanany tror jag det icke fordras någon pro fetisk blick till att förutsäga den här ifrågava rande jernvägens inflytande på personoch göds trafiken till och från Ryssland. emedan härige nom flera hundrade mil och sålunda mycken It handeln dyrbar tid. vinhes.. Det europeiska Rys: lands nuvarande import och export belöper sig till omkring 267 millioner rubel silfver elle bortåt 700 millioner rdr rmt årligen. Af detta belopp kan omkring tvåtredjedelar antagas söka sin väg öfver Östersjön; och man kan fullkomligt påräkna att utaf denna trafik för trettio millioners värde är af den beskaffenhet, att endast tidsbesparingen lönar omlastningarna vid Göteborg och Nynäs. Lägga vi härtill bomull, t baler hampa, linfrö, kaffe, socker etc., ökas detta elop; b med säkerhet till omkring sjuttio millioner. Lätt är att finna, det ofvan uppräknade artiklar kommå att bära omlastning, när vi ihågkomma att de kunna föras öfver Östersjön med sådana fartyg, som kunna-gå direkte upp till Petersburg, hvarigenom inbesparas den omlastnifg, de Au äro underkastade vid Kronstadt. Ofvanstående beräkningar äro grundade på norra Rysslands nuvarande handel, som man dock mäste erkänna endast vara 1 sin linda. Det är tillfredsstäilande att betänka, huru tinder Rysslands nuvarande milda och upplysta regering detta ofantliga välde med Srubba steg nalkas den fullständiga utvecklingen af sina st artade inre hjelpkällor. Frigörandet af dess millioner menskliga varelser och fullbordandet af dess föreslagna jernvägar; skola inom kort utöfver all nuvarande föreställning öka dess handel med utlandet. Detta i förening med: Central-Asiens framsteg i kunskap och odling skall inom få år drifva norrut massor utaf produkter af nästan allaslag, som skola bringa äfven den lifligaste inbillning på skam.Och då skall det visa sig, att alla be till den stora verldsmarknaden, till England, till Frankrike, till tyska stäterna och Amerika, som bidraga att spara tid, skola med ifyer uppsökas. Då, om ej förr, skall Petersburg Baltischport-banan blifva en tvingande nödvändighet, och yare sig Nynäsbanan, eller hvilken annan, som medgifver öppen förbindelse under hela året med vestra stambanan och Stockholm, vlifva af lika gagn och betydelse eller, n sådan förutan, den stora holsteinska skeppskanalen blitva nästa trängande behof för handelsverlden. fö Mottagen, mina herrar, min tacksamhet för eder godhet och mina välönskningar för Stockholms stad samt hela Sverge, hvars framåtskri dande synes ligga eder 8å kraftigt öm hjertat.

23 maj 1862, sida 3

Thumbnail