och efterforskning har jag funnit ofvanstående uppgifter i allo bekräftade, hvaremot de af hr ja 5. framställda, enstämmigt af å orten bosatta personer samt af tulloch lotsbevakning förklarades för oriktiga eller vanställande. Då den af Dagbladsredakticnen föranstaltade undersökning, hvarvid jag till en del närvarit, fullkomligt torde utreda förhållandet, behöfver jag ej uppehålla mig dervid; äfven möjligheten af en postförbindelse med Sverge öfver Hangö förbigår jag, i den öfvertygelse, att ingen annan punkt af Finland för den är mera gynnsam. Förvånad öfver att hr ÅA. 9. synes helt och hållet sakna all kännedom om ortsförhållanden och fakta, måste jag dock anföra några af de många exempel jag hört anföras, emedan de tydligt åskådliggöra de fördelar Hangö erbjuder för en sen ochtidig kommunikation med utlandet: Ett fartyg, som vid Vormsö måst sticka sina båda kettingar och ankaren, tager sin tillflykt till Hangö, gör fast i land vid Högholmen och ligger der tryggt tillsnya ankaren hunnit anskaffas... tTvenne fartyg, destinerade till Riga, men som föris icke kunnat dit inlöpa, segla upp till Hangö, vissa om att der finna skydd för vintern... Ett fartyg, som om hösten för is nödgats ingå till Hangö och der lossat, afgår den 6. April till Läbeck, återvänder den 20 med last samt måste ännu fyra veckor vänta vid Hangö, innan -det kan uppnå destinationsorten... Under krigsåren, då man icke fick göra afseende på transporten från Hangö, fortgick seglationen alla vintrar hela tiden. Att få skeppsbrott i närheten af Hangö omtalas, har sin grund deri, att de med lätthet kunna dit inlöpa och der finna skydd. Hamnen vid Hangö föredrages framför den vid Tvärminne. Att någon dit återseglat kände man icke; också ligger nu vid Tvärminne ett fartyg ippdrifvet på land. De af hr A. 5. åberopade fyrningsjournaer torde icke heller förtjena så synnerligt örtroende, då det intygas, att öppen sjö gått nära båklandet en månad efter det fyren släckts. Detta är icke heller underligt, då man besinnar, att en tunn is ena dagen kan ägga sig långt nog ut och den andra dagen örsvinna. Postförbindelsen skall derföre nog unna underhållas nästan hela vintern och eglationen minst nio månader. Under 15 ir har enligt hr A. 9. fyren vid Hangö blott tt år varit släckt 109 dagar (vid Porkala 30) — eljest är. 96 dagar den längsta tilen; före den 15 Januari har den endast 3 ånger blifvit släckt. Seglationen har deröre icke varit omöjlig.4