Prinsen och Achilles, hafva en drägtighet af 6100 tons och en hastighetaf 14 knop. Den tredje klassen utgöres af the Prince Contorb, Ocean , Caledonia, Royal Alfred och Royal Oak, hvilka voro ämnade till linieskepp (af trä) och förvandlades till pansarfregatter samt skola erbålla fullständig pansarbeklädnad med en drägtighet af 4045 tons. Prince Consort och Caledonia erhålla maskiner af 1000 hästars kraft och en beräknad hastighet af 12,41 knop. Royal Alfred och Royal Oak få ångmaskin af 800 hästkrafter och en hastighet af 11,52. Men härtill kommer en alldeles ny klass pansarfartyg. För någon tid sedan uppfann en kapten Coles ett slags bombfria kupolhvalf. Under sistlidet år har engelska regeringen anställt omfattande försök dermed. En dylik kupol gg i ett gammalt flytande batteri. an försökte att skjuta derifrån samt på detsamma. Resultatet blef att den uthärdade den starkaste påkänning utan att märkbarare lida. Till följd häraf har amiralit-tet noga undersökt saken och låter nu förfärdiga en törbättrad art, en dubbelkupol med två kanoner. Ett fartyg är under byggnad, som skall föra 6 sådana med 12 armstrongska 100-punds kammarladdningskanoner. Fartygets längd blir 240 fot, drägtigheten 2529 tons och ängmaskineriets styrka 500 hästkrafter. Det är beräknadt att blifva mindre djupgående än de öfriga och blott erfordra 20 fots vatten. Detta är en af dess förnämsta fördelar, då det är af högsta vigt att om möjligt kunna erhålla mindre djupgående, men lika kraftiga jernpansrade fartyg. Ensamt af denna anledning anses ett försök böra göras med kapten Coles fartyg. Det kommer att få ett besynnerligt utseende, emedan det helt och hållet saknar master och uteslutande beror å ängkraften. Någon tackling kommer ej I fråga, emedan derigenom plats skulle borttagas för kanonernas servering (kupolerna kunna vridas åt alla sidor för kanonernas riktande). Lord Paget tiliade, att detta fartyg är ämnadt till kustförsvar och skulle det visa sig tjenstbart, kommer det att medföra den väsendtliga fördel framför andra fartyg, att kostnaderna blifva mycket mindre. På en fråga af sir J. Pakington om kostnadernas belopp, svarade lorden att han skulle gerna uppgifva den precisa kostnaden, om icke det vere skadligt för det allmänna, att de som ingingo kontrakt med kronan kunde utleta -kostnaden för hvarje särskildt fartyg. Just för att förekomma detta, har man i marinbudgeten sammanfört flera fartyg under ett gemensamt anslag. Slutligen tog han äfven Warrior i försvar. Han medgaf att under resan till Lissabon detta fartyg lidit mindre förluster och icke velat rätt lyda rodret. Men det förra var ganska naturligt då man tager i betraktande de förfärliga stormar, som rasade samma tid, och det sednare hade sin grund i en alldeles förfelad konstruktion. Vanligen kan styret föras 36 grader åt hvardera sidan, eller tillsammans 72 grader, men på Warrior fanns endast plats för 26 grader åt ömse sidor. Detta-skall naturligtvis ändras. RR